Voedingsadvies voor adolescenten

Aandachtspunten voeding en eetgedrag

Het eetgedrag ondergaat een verandering tijdens de adolescentie. Hoewel smaakvoorkeur nog steeds een sterk bepalende factor is, spelen ook sociale invloeden (bv. invloed van vrienden en de media), bezorgdheden rond gezondheid, gewicht of lichaamsvormen, ethische bekommernissen en religie, stemming en praktische bekommernissen (bv. kostprijs en beschikbaarheid) een rol.

Aandachtspunten voeding en eetgedrag bij adolescenten

De groeispurt tijdens de puberteit zorgt voor een grotere energiebehoefte en eetlust. Lees hier meer over de ontwikkeling tijdens de adolescentie.

Gezond eten en drinken voor adolescenten

De richtlijnen van de voedingsdriehoek vormen de basis voor een gezonde voeding bij adolescenten. Maar ook met deze voedingsvragen kunnen ouders zitten.

Voedingspatroon jongeren is zorgwekkend

Het voedingspatroon van jongeren is zorgwekkend. Ze drinken te weinig water, te veel frisdrank en te weinig groenten en fruit.

Tips voor gezond eten tijdens de examens

Tijdens de blokperiode hebben we wel wat anders aan ons hoofd dan gezond eten. Bovendien hebben we dikwijls geen tijd of gewoon geen zin om te eten.

Opvoeding

Tijdens de puberteit veranderen jongeren sterk, zowel geestelijk als lichamelijk. Ze willen meer zelf beslissen over wat ze doen en wat ze eten. Ze laten zich minder sturen door hun ouders dan voorheen. Toch blijven jongeren ook tijdens de adolescentie goede voorbeelden nodig hebben.

Rol van de ouders in aanleren van gezond eetgedrag

Jong geleerd is oud gedaan. Maar ook de opvoedstijl beïnvloedt de voedingsopvoeding. Lees meer over de rol van de ouders.

Opvoedingstips voor adolescenten

Jongeren worden zelfstandiger en maken steeds meer eigen (voedsel)keuzes. Ouders spelen nog steeds een rol in het aanleren van gezond eetgedrag.

Uit Nutrinews

Voor adolescenten niet evident, maar niet onmogelijk

Jongeren en gezond eten lijken niet compatibel. Goed bedoelde adviezen van ma en pa stuiten vaak op weerstand...

Lees meer