leestijd

Gezond koken met de kids

Door kinderen bij het koken te betrekken, kun je ze heel wat bijleren. Kindvriendelijke recepten zijn recepten op kindermaat waardoor ze makkelijk in de keuken kunnen helpen.

gezond koken met kids

Samen gezond koken en lekker gezond eten

Samen met de kinderen aan de slag gaan in de keuken is meer dan zomaar een leuke activiteit voor tijdens de vakantie of het weekend. Als je kinderen bij het koken betrekt, kun je ze op een spontane manier ook heel wat leren over gezonde voeding.

Hoe stellen we een gezonde maaltijd samen? Welke producten hebben we nodig om dat gerecht te maken? Hoeveel? Waar gaan we de producten kopen? Maak samen een boodschappenlijstje. Zo leren ze de producten benoemen en herkennen. Waar vinden we het in de winkel? Het doet hen vast uitkijken naar het echte werk in de keuken.
 

Goede stimulans om meer te proeven

Samen koken is een goede manier om nieuwe smaken te leren ontdekken. Kinderen proeven makkelijker van wat ze zelf mee hebben bereid. Gerechten die creatief worden gepresenteerd nodigen ook meer uit om ervan te proeven, bijvoorbeeld een boterham belegd met groenten in de vorm van een gezichtje of groenten verwerkt in een groentepannenkoek. Zo kunnen minder geliefde voedingsmiddelen zoals groenten, fruit en melkproducten, uiteindelijk misschien toch een favoriete plaats op het menu verwerven en worden moeilijke eters makkelijker verleid.
 

Koken op kindermaat

Kindvriendelijke recepten (link naar kindvriendelijke recepten) zijn zodanig opgesteld dat kinderen makkelijk kunnen meehelpen met de bereiding en de versiering. Wat kunnen kleine chefs zoal in de keuken doen?

  • Vanaf 3 jaar: al de ingrediënten klaarzetten, groenten wassen, smeerbaar beleg uitsmeren, vloeistoffen shaken in een afgesloten recipiënt, de bladeren van bladgroenten verscheuren, bloemkool in roosjes breken, ingrediënten mengen.
  • Vanaf 4 jaar: hardgekookte eieren pellen, balletjes rollen, bananen prakken en de tafel dekken.
  • Vanaf 5 jaar: ingrediënten afwegen, een garde gebruiken.
  • Vanaf 6 jaar: snijden met een mes en voor kinderen met al wat ervaring omgaan met een warmtebron (kookplaat en oven) en kijken of vlees of vis gaar is.
     

Aan de slag: concrete tips

  • Een goede voorbereiding is alles. Lees het recept met de kinderen door en zet samen alle ingrediënten klaar.
  • Vertel over de ingrediënten waar je mee gaat werken. Kinderen hebben vaak een fout idee waar ingrediënten vandaan komen. Laat hen aan de ingrediënten voelen en ruiken.
  • Begin met gerechten waarvan je zeker weet dat ze het gaan lusten. Als het kind merkt dat het dat kan maken, geraakt het zeker gemotiveerd om daarna ook andere lekkere dingen klaar te maken.
  • Gebruik keukengerei aangepast aan de leeftijd van het kind.
  • Heb geduld, neem voldoende tijd. Kinderen laten helpen in de keuken is niet altijd een goed idee als je gehaast bent.
     

Inspiratie voor kindvriendelijke recepten

In de rubriek met kindvriendelijke recepten op de NICE-site, in de bundeling lekkere "1 2 3 aan tafel" recepten en in de knibbel knabbel Calcimuskeuken vind je een hele reeks recepten op van kinderen van verschillende leeftijden.

Gerelateerde artikels

Kindvriendelijke recepten

Duik in de potten en pannen met je kids en tover een heerlijk gerecht op tafel! Kindvriendelijke recepten vind je hier.

123 aan tafel
Gratis Materiaal

123 aan tafel - Gezond eten voor kinderen tussen 3 en 6 jaar

Weetjesboek voor ouders, grootouders, opvoeders en kleuters, boordevol tips en lekkere recepten.

Gezond koken in 3 stappen

Gezond koken betekent kiezen in de eerste plaats kiezen voor de juiste ingrediënten en hoeveelheden. Daarnaast is de bereidingswijze belangrijk voor gezonde kookkunsten.

OP DEZE PAGINA