Meer weten

NICE-nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

 

Eet jij gezond? Doe de test!

Eet jij gezond? Doe de test!
29-07-2014

Benieuwd of je gezond eet en hoeveel calorieën je dagelijks opneemt? Doe de online voedingstesten van NICE en lees wat je goed doet en waar het beter kan. Bereken er ook jouw BMI en risico op osteoporose. De testen zijn ook geschikt voor gezondheidswerkers om cliënten/patiënten te sensibiliseren voor een gezonde eet- en leefstijl.

 

Het nut van voedingstesten

Gezonder gaan eten betekent je gedrag aanpassen. Een eerste stap om tot gedragsverandering te komen is je bewust worden van je eigen eet- en leefgewoonten. Onderzoek toont aan dat men zijn eigen eetgedrag vaak verkeerd en doorgaans te optimistisch inschat. Men kan er bijvoorbeeld van overtuigd zijn dat men weinig vet eet. Maar dikwijls blijkt de ingenomen hoeveelheid vet in werkelijkheid de aanbevolen norm ver te overstijgen. Wie enkele snippers groenten in de saus heeft verwerkt en denkt dat hij daarmee voldoende groenten heeft gegeten, heeft het ook mooi mis.
Wie zich niet bewust is van het feit dat hij of zij ongezond eet, zal ook geen stappen ondernemen om gezonder te gaan eten en geen aandacht geven aan boodschappen over gezonde voeding. Om mensen op een snelle manier te confronteren met hun werkelijke eet- en leefgewoonten heeft NICE verschillende testen ontwikkeld.

Eet jij gezond? Ben je zeker? Doe de test.
De basisprincipes van gezond eten zijn evenwicht en variatie. In de praktijk betekent dit meestal meer groenten en fruit eten, matig zijn met vlees en regelmatig vis op het menu plaatsen, meer bruin brood en minder beleg kiezen en voldoende magere of halfvolle zuivelproducten nemen. Komt dit overeen met jouw eetgewoonten?
Doe de test!

Beslis jij zelf over je voeding? Ben je baas in eigen bord?
Verschillende factoren bepalen ons eetgedrag. Naast zuiver biologische factoren spelen ook economische, sociale, culturele en psychologische factoren een rol. De sterkte van de verschillende factoren is verschillend voor iedereen. Ben jij een onafhankelijke eter, een twijfelaar of een beïnvloedbare eter?
Doe de test!

Eet jij voldoende zuivel?
Melk en melkproducten zijn vast onderdeel van een gezonde voeding. Ze zijn een goede bron van calcium maar ook van andere essentiële voedinsstoffen. De gemiddelde Belg eet voldoende kaas maar neemt te weinig melk en melkproducten. En jij, neem jij voldoende zuivelproducten?
Doe de test!

Caloriewijzer
Hoeveel caloriëen levert jou dagvoeding? En hoeveel calorieën kan je besparen door bijvoorbeeld een potje youghurt of een stuk fruit te kiezen is plaats van een reep chocolade?
Doe de test!

Hoeveel bedraagt jouw BMI?
De BMI (Body Mass Index) vertelt ons of we niet te weinig of te veel wegen in verhouding tot onze lichaamslengte. De formule geldt vanaf 18 jaar. Benieuwd naar jou BMI?
Doe de test!

Hoe groot is jouw risico op osteoporose?
Steeds meer mensen krijgen te maken met osteoporose of botontkalking. Door een versnelde afname van de botmassa wordt het skelet broos en neemt de kans op breuken toe. Hoewel osteoporose zich pas op oudere leeftijd manifesteert, is de oorzaak vaak al op jonge leeftijd te vinden. Ga op een eenvoudige manier je risico op osteoporose na en krijg advies op maat.
Doe de test!

www.gezondheidstest.be

Op www.gezondheidstest.be vind je nog bijkomende snelle gezondheidstestjes. Op basis van het resultaat krijgt je een kort advies over wat goed is en wat beter kan. Voor meer info en tips over evenwichtig eten en meer bewegen wordt verwezen naar de actieve voedingsdriehoek. Op de website vind je ook interactieve voedingstesten voor kinderen vanaf 8 jaar.