NICE-nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

 

Schoonheid en het effect van gezond eten

Schoonheid en het effect van gezond eten
28-05-2015

Zorg voor voldoende voedingsstoffen en vocht

Het idee dat voeding een direct effect heeft op de huid en een gezonde voeding je mooier maakt, is aannemelijk. De huid is zoals de lever en het hart een orgaan dat nood heeft aan tal van voedingsstoffen in een goede verhouding voor een optimale ontwikkeling en een gedegen onderhoud.
Tekorten of wanverhoudingen leiden tot mankementen die zich mogelijk ook aan de buitenkant laten opmerken. Een bleke huid door een ijzertekort en het moeizaam genezen van wondjes door zinktekort, zijn hiervan twee voorbeelden. Wie evenwichtig en gevarieerd eet krijgt alle essentiële voedingsstoffen binnen om gezond en fit te blijven, en dit zowel vanbinnen als vanbuiten. Strenge diëten daarentegen vergroten de kans op belangrijke tekorten. Het resultaat is dan misschien een slank lichaam maar vaak ook een doffe, vale en kwetsbare huid. Een algemeen voedingstekort uit zich bovendien in vermoeidheid en futloosheid wat de uitstraling niet bevordert. Voldoende water drinken maakt deel van een gezonde voeding. Het hydrateert het lichaam en dus ook de huid. Het helpt het lichaam overtollige afvalstoffen verwijderen.

Voedingssupplementen

Het nut om naast een gezonde voeding ook voedingssupplementen met extra vitaminen te gebruiken voor een stralende huid is nog onvoldoende wetenschappelijk bewezen. Supplementen hebben doorgaans bovendien pas een gunstig effect in geval van tekorten door een eenzijdig of inadequaat voedingspatroon. Zij kunnen evenmin een goede voeding vervangen.
Bij de behandeling van sommige huidaandoeningen wordt in specifieke gevallen hoge dosissen vitaminen (bijvoorbeeld vitamine A) gebruikt. Dit dient onder nauwlettend toezicht van de behandelende arts te gebeuren want een overdosis van sommige vitaminen kan de gezondheid schaden.

Antioxidantia om huidveroudering tegen te gaan

In ons lichaam worden continu vrije radicalen geproduceerd als gevolg van normale metabole processen. Deze vrije radicalen worden als een belangrijke oorzaak van de veroudering van de huid beschouwd. Voedingsstoffen die een antioxidatieve werking hebben zoals bijvoorbeeld bèta-caroteen, lycopeen en vitamine C, zouden dan ook huidveroudering helpen voorkomen. Diverse interventiestudies hebben tot op heden echter nog maar weinig bewijs geleverd voor de gezondheidseffecten van antioxidantia in het algemeen en het effect op de huidveroudering in het bijzonder. Recent waarschuwden sommige studies er zelf voor dat extra antioxidantia innemen de gezondheid kan schaden. Zolang er nog te veel onduidelijkheid is over de optimale dosis en de te verwachten effecten van antioxidantia is alleen een evenwichtige en gevarieerde voeding met voldoende groenten en fruit die van nature rijk zijn aan diverse antioxidantia het beste advies.

Meer lezen: Het enthousiasme over de gezondheidseffecten van antioxidantia lijkt enigszins bekoeld. Waarom?

Voedselovergevoeligheid kan de huid aantasten

Urticaria (een jeukende huiduitslag) en atopisch eczeem (vooral bij het jonge kind) kunnen naast andere symptomen zoals diarree, buikpijn, misselijkheid, angio-oedeem en ademhalingsmoeilijkheden ook het gevolg zijn van een voedselovergevoeligheid. Een breed gamma voedingsmiddelen kan hiervoor verantwoordelijk zijn. De diagnose van een voedselovergevoeligheid als reden voor het optreden van huiduitslag is moeilijk te stellen en moet steeds door een arts gebeuren. Zodra het allergeen gekend is, is een totale eliminatie van het allergeen de beste behandeling. Hierbij moet er echter steeds op worden toegezien dat het te mijden voedingsbestanddeel volwaardig wordt vervangen en eventuele voedingsdeficiënties op korte of lange termijn worden voorkomen. Professioneel advies door een diëtist kan hierbij noodzakelijk zijn.

Meer lezen: Een voedselallergie is geen voedselintolerantie

Cellulitis

Wat in de volksmond cellulitis wordt genoemd is een normaal verschijnsel bij een groot deel van de vrouwelijke bevolking. Het onderhuidse vet bij de vrouw is in zuiltjes geschikt die loodrecht op de huid staan. Als enkele van deze zuiltjes vergroten, ontstaat er een onregelmatig hobbelig reliëf op de huid. Het feit dat bepaalde voedingsbestanddelen cellulitis zouden doen verdwijnen, is jammer genoeg uit de lucht gegrepen. Het enige wat men kan doen om cellulitis tegen te gaan, is het lichaamsgewicht op peil houden via een gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging. Het jojo-effect (vermageren, verzwaren, vermageren, verzwaren, enz.) bevordert de vorming van cellulitis.

Acné

Acne is een huidaandoening waarbij de talgkliertjes verstopt raken. Hierdoor gaan zij ontsteken waarna het typische beeld van acne of puistjes ontstaat. Vooral tieners hebben last van acné. Onder invloed van de geslachtshormonen komt er in die periode een verhoogde talgproductie op gang. Daarnaast spelen ook erfelijke factoren een rol.
Wat men ook mag beweren voeding heeft geen rechtstreekse invloed op het ontstaan van acné. Tussen het ontstaan van een microcomedo (meeëter) en een imflammatoir letsel verlopen verschillende maanden. Dit betekent dat men door vandaag bijvoorbeeld chocolade te eten, morgen niet plots meer acne kan hebben. Tot op vandaag is er nog geen enkel wetenschappelijk bewijs gevonden dat chocolade, varkensvlees, frieten of andere voedingsmiddelen acne zouden verergeren.
Acné behandel je door de huid goed te reinigen en eventueel een gepaste zalf tegen acne te gebruiken. In meer ernstige vormen worden soms antibiotica of vitamine A derivaten voorgeschreven. Een aangepast dieet wordt normaal gezien niet voorgeschreven bij de behandeling van acné.