NICE-nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

 

Tips voor gezonde feestdagen

Tips voor gezonde feestdagen
30-11-2017

De feestdagen staan voor de deur en daar horen gezellige momenten met familie, vrienden en lekker eten bij. Maar hoe hou je controle over de calorieteller zonder in te boeten op lekker genieten? Deze gezonde tips helpen je op weg!

Gezond genieten tijdens de feestdagen 
Geniet van het lekkers dat op tafel verschijnt. Maar doe het met mate, eet langzaam en geniet er ten volle van.

  • Beperk je tot feestelijke hapjes en gerechten. Laat meer doorsnee snacks zoals chips en kaasjes aan je voorbijgaan.
  • Kan je kiezen wat en hoeveel je opschept? Werp eerst een blik op het volledige buffet en schep daarna pas op. Zo eet je zeker wat je het lekkerst vindt en is een tweede ronde langs het buffet misschien niet meer nodig. Heb je de keuze tussen een klein en een groot bord, ga dan voor een kleiner formaat.
  • Verdoezel de smaak van pure gerechten niet met een overdaad aan (calorierijke) sausen.
  • Kies vooral groentebereidingen en laat gefrituurde producten meer links liggen.
  • Alcohol kan maar overdrijf niet en wissel ieder glas af met een glas water.
  • Honger je niet uit voor het feest. Zo voorkom je dat je wegens grote honger te snel van alles wat je wordt aangeboden naar binnen schrokt.

Beweeg en blijf ook tussen de feestdagen door regelmatig eten
Moe van al het tafelen? Maak een wandeling of fietstocht met familie of vrienden. Of speel een partijtje voetbal. Beweging helpt het eten te verteren en te verbranden. 
Blijf ook tussen de feestdagen door gezond en regelmatig eten. Probeer de extra calorie-inname op feestdagen niet te compenseren door maaltijden over te slaan. Schakel gewoon een dagje minder in: neem lichte maaltijden met veel groenten en fruit, drink voldoende water en schuif alcohol aan de kant.

Kok, tover iets gezond op ons bord
Ben jij de kok van dienst? Prima, dan bepaal jij welke gezonde feestrecepten je op tafel tovert. Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Stel je feestmenu samen uit groenten, fruit, aardappelen, volkoren graanproducten, magere vleessoorten (bv. varkenshaasje, rosbief), gevogelte (bv.parelhoen, kalkoen) of vis.

  • Verras je gasten met een niet-alcoholisch aperitief en een groentewaaier.
  • Serveer als voorgerecht een heerlijke wintersoep zoals deze pastinaaksoep.
  • Bereid een hoofdmaaltijd waarvan de helft uit groenten bestaat.
  • Zin in gefrituurde bereidingen? Misschien kan je dit even goed in de oven bereiden. Denk aan pommes duchesses, ovenfrietjes of groentefrietjes.
  • Gestoomde gerechten of gerechten bereid in papillot behouden meer smaak en voedingsstoffen.
  • En het nagerecht? Dat kan je aanvullen met verfrissend vers fruit.
  • Wist je dat je automatisch minder eet als je kleinere glazen en borden gebruikt?

Wil je nog meer tips voor gezonde feestdagen? Deze tips helpen je gezond koken.