leestijd

Fruit en groenten tijdens de zwangerschap

Mag ik rauwe groenten eten?

Groenten en kruiden kunnen aan de oppervlakte bevuild zijn met aarde. In aarde kunnen verschillende microscopische organismen voorkomen zoals deze die toxoplasmose kunnen veroorzaken. Bij het strikt naleven van de hygiënemaatregelen, mogen rauwe groenten zeker worden gebruikt. Was rauwe groenten altijd zeer goed en droog ze af met een propere handdoek of schil de groenten. Wie buitenshuis eet, kiest beter voor bereide groenten tenzij je zeker weet dat ze grondig gewassen zijn of immuun bent voor toxoplasmose.
 

Mag ik nitraatrijke groenten eten?

Nitraatrijke groenten (andijvie, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, postelein, raapstelen, rode biet, sla, spinazie, spitskool en venkel) werden lange tijd beschouwd als mogelijk schadelijk voor de gezondheid. In het lichaam kan nitraat worden omgezet in nitriet en vervolgens in mogelijks kankerverwekkende nitrosamines. EFSA besluit op basis van een grondige risicoanalyse dat de kans zeer twijfelachtig is dat een hoge inname van nitraat via onder meer nitraatrijke groenten aanleiding geeft tot een hoger gezondheidsrisico. Er is dan ook geen reden om zwangere vrouwen af te raden om nitraatrijke groenten te eten. Uit voorzorg is het wel raadzaam om nitraatrijke groenten niet te combineren met vis en schaal- en schelpdieren om de vorming van kankerverwekkende nitrosamines te voorkomen.
 

Mag ik kiemgroenten eten?

Uit voorzorg is het beter om kiemgroenten altijd te verhitten alvorens ze op te eten. Op kiemgroenten zoals taugé, tuinkers of alfalfa, kunnen ziekmakende bacteriën voorkomen, zoals Salmonella en E.coli. Deze bacteriën worden gedood door hitte. Hou hiernaast ook rekening met de andere maatregelen inzake voedselveiligheid zoals goed wassen, in de koelkast bewaren en de houdbaarheidsdatum respecteren.
 

Mag ik alle fruit eten?

Fruit kan aan de oppervlakte bevuild zijn door aarde waarin microscopische organismen voorkomen. Deze parasieten kunnen toxoplasmose veroorzaken. Vooral fruit dat in of dicht tegen de aarde groeit (aardbeien, frambozen, bessen) verdient extra aandacht. Was fruit altijd grondig en droog af met een propere handdoek. Indien mogelijk, wordt aangeraden om fruit te schillen. Fruit koken doodt de bacteriën maar invriezen niet. Deze voorzorgsmaatregelen zijn enkel van toepassing voor vrouwen die niet immuun zijn voor toxoplasmose.

Referenties
  1. S. Quintelier. Gezond eten van bij de conceptie tot de eerste verjaardag – Aandachtspunten voor moeder en kind. Nutrinews maart 2009 – ook te raadplegen via www.nice-info.be
  2. www.kindengezin.be > Zwangerschap en geboorte
  3. Position of the American Dietetic Association. Nutrition and lifestyle for a healthy pregnancy outcome. J Am Diet Assoc 2008; 108: 553-561
  4. Position of the American Dietetic Association and American Society for Nutrition. Obesity, reproduction and pregnancy outcomes. J Am Diet Assoc 2009; 109: 918-927
  5. M. Galle. Gezond eten als je zwanger bent. Nutrinews maart 2017. Ook online te raadplegen via www.nice-info.be
  6. Hoge Gezondheidsraad. Voedingsaanbevelingen voor België - 2016. Brussel: HGR; 2016. Advies nr. 9285
  7. EFSA – geraadpleegd april 2017 via http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/130110
  8. UZ Leuven – geraadpleegd april 2017 via https://www.uzleuven.be/voeding-tijdens-zwangerschap
  9. Voedingscentrum > Mijn kind en ik > Zwanger – geraadpleegd april 2017 via http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger.aspx
  10. Vlaamse Overheid: Agentschap zorg en gezondheid – Gezond zwanger worden – geraadpleegd april 2017 via www.gezondzwangerworden.be

OP DEZE PAGINA