leestijd

Hoeveel brood per dag eet je best?

Brood is een voedzaam voedingsmiddel. Maar hoeveel brood eet je best? Praktische dagelijkse aanbevelingen vind je hier.

Hoeveel brood

Hoeveel brood mag ik eten?

Dagelijks twee broodmaaltijden eten naast een warme maaltijd en maximum 2 tussendoortjes is een gezonde gewoonte. De gemiddelde broodaanbeveling varieert van 5 tot 9 sneden (in totaal 175 tot 315 gram) per dag voor kinderen van 6 tot 12 jaar en voor 55-plussers. Voor volwassenen en adolescenten varieert dit van 7 tot 12 sneden (in totaal 245 tot 420 gram). Wie zware lichamelijke arbeid verricht, intensief sport of een groeispurt doormaakt, heeft doorgaans meer energie nodig en eet dus beter een paar boterhammen meer dan een vette of zoete snack.  Volkorenbrood en bruin brood krijgen de voorkeur. Wit brood, melkbrood, rozijnenbrood en suikerbrood behoren in de voedingsdriehoek tot de grijze zone. Zij brengen minder vitaminen, mineralen en vezels aan dan bruine en volkoren soorten en mogelijk wat meer vet en/of suiker.

Hoeveel brood eet de doorsnee Belg?

Uit de Belgische voedselconsumptiepeiling (2014) blijkt dat de gemiddelde Belg (tussen 3 en 64 jaar) maar ongeveer 3 sneden brood (of 104 g) per dag eet. Als andere vervangproducten voor brood worden meegerekend komt hij nog maar aan 141 g. Dat ligt onder de minimum aanbeveling van 150 g. Slechts 17 % van de Belgen voldoet aan de minimumaanbeveling voor brood, beschuit of ontbijtgranen (13).

Het ontbijt en lunch als broodmaaltijden

Idealiter neem je elke dag drie hoofdmaaltijden waarvan één warme maaltijd en twee broodmaaltijden. Het ontbijt is traditioneel de eerste broodmaaltijd. De tweede broodmaaltijd kan ’s middags of ’s avonds worden genomen. Brood kan ook op andere momenten van de dag. Twee tot drie slimme tussendoortjes per dag kunnen de maaltijden gezond aanvullen. Een boterham met goed gekozen beleg is zo’n slim tussendoortje. Zo krijg je extra essentiële voedingsstoffen binnen voor weinig calorieën. Vooral kinderen kunnen baat hebben bij een boterham als tien- of vieruurtje. Het is gezonder dan altijd een koek of een zoete of vette snack. In heel wat culturen wordt brood ook bij de warme maaltijd genomen. Een goed idee ter variatie van aardappelen, pasta of rijst. Brunchen of picknicken? Ook daar hoort brood bij. Er zijn geschikte broodsoorten in overvloed voor dergelijke speciale eetmomenten. En waarom geen brood als basis voor een aperitiefhapje of een dessert.

Met brood kan je eindeloos variëren. De vele kooksites bieden inspiratie. Inspiratie voor recepten met brood? Surf naar www.lekkervanbijons.be, www.versvandebakker.bewww.alledagenbrood.bewww.wakkerebakker.be.

Hoe kan ik variëren met brood?

Een snede brood (35 g) levert ongeveer 85 kcal. Dit komt overeen met:

  • ½ sandwich;
  • 30 gram stokbrood (of een kwart stokbrood)
  • 2 beschuiten
  • 25 g cornflakes
  • 20 g muesli of havermout

Sandwiches, piccolo’s, pistolets en stokbrood behoren in de voedingsdriehoek tot de grijze zone. Ze kunnen dus ter afwisseling. Koffiekoeken, croissants, koekjes, wafels en gebak kunnen brood niet volwaardig vervangen. Ze bevatten te veel vet en suiker en te weinig vezels, vitaminen en mineralen. Zij behoren tot de ‘rode bol’ in de voedingsdriehoek.

Gezond brood met gezond broodbeleg

De smaak van een boterham hangt nauw samen met het gekozen beleg. Gezond beleg is vooral een kwestie van variatie en matigheid: kies steeds een dunne laag beleg en wissel dagelijks af met verschillende soorten zoet en hartig beleg.

Lees meer over gezond broodbeleg

Referenties
  1. Vlaams Instituut Gezond Leven (2017) Overzicht fiches voedingsmiddelen. Achtergronddocument bij de voedingsdriehoek. Laken (Brussel), Online: gezondleven.be
  2. Ost C. Graanproducten en aardappelen. In: Bel S, Tafforeau J (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Rapport 4. WIV- ISP, Brussel, 2016

Gerelateerde artikels

De voedingswaarde van brood

Brood is een voedzaam voedingsmiddel want het biedt heel wat nuttige voedingsstoffen. Ontdek hier de voedingswaarde van brood.

Ingrediënten van brood

De vier basis ingrediënten van brood zijn bloem, water, gist en zout. Ontdek de functie van ieder ingrediënt in brood.

Is brood gezond?

Over brood circuleren diversen onheilstijdingen. Maar wat zegt de wetenschap? Feiten en fabels over brood en gezondheid vind je hier.

Brood bewaren

Brood bewaar je best niet in de koelkast. Invriezen kan wel! Nog meer tips over brood bewaren vind je hier.

OP DEZE PAGINA