leestijd

Bioactieve stoffen in groenten en fruit geven kleur

Een kleurrijk gevuld bord met groenten en fruit ziet er niet alleen smakelijk uit maar levert ook een divers pallet aan gezonde voedingsstoffen.

Bioactieve stoffen groenten

Wat zijn bioactieve stoffen?

Wie kiest voor een breed kleurenspectrum in groenten en fruit krijgt niet alleen van een gezonde portie vitaminen, mineralen en vezels geniet ook van aangename cocktail aan bioactieve stoffen. Bioactieve stoffen zijn stoffen die een bepaalde biologische of fysiologische functie hebben in het lichaam. Zij hebben een gezondheidsbevorderend effect maar in tegenstelling tot vitaminen is hun essentiële rol en de dosis nodig voor de gezondheid  nog onvoldoende duidelijk. Er wordt aangenomen dat dezelfde functie ook door andere voedingsstoffen kan worden vervuld. Dankzij voortdurend onderzoek wordt de groep bioactieve stoffen steeds groter en neemt de kennis over hun functie toe. Een groot aantal bioactieve stoffen hebben een antioxidantwerking. Antioxidanten zouden het lichaam beschermen tegen vrije radicalen en andere schadelijke stoffen, die in het lichaam vrijkomen als gevolg van allerlei oxidatiereacties. Zo zouden ze onze weerstand tegen diverse welvaartsziekten verhogen.

Kleur bekennen

Bepaalde bioactieve stoffen zoals flavonoïden en carotenoïden (waaronder luteïne, zeaxanthine, b-caroteen, lycopeen, en b-cryptoxanthine) geven ook kleur aan onze voeding. Zonder deze stoffen zou een tomaat niet rood zijn, broccoli niet groen en een wortel niet oranje. We geven een kort overzicht van de best bekende bioactieve stoffen.

Bioactieve stof

Kleur

Herkomst

Vermoedelijk gezondheidseffect

luteïne en zeaxanthine

groen

donkergroene bladgroenten, broccoli

  • antioxidant,
  • luteïne vormt een UV-filter in het oog,
  • een mogelijke bescherming tegen maculadegeneratie.

b-caroteen

geel-oranje, groen

geel-oranje groenten en fruit, donkergroene groenten

  • provitamine A,
  • mogelijk een rol als antioxidant,
  • een rol in de immuniteit en in de celcommunicatie,
  • beschermt de huid tegen UV-schade.

lycopeen

rood

tomaten(producten)

  • antioxidant,
  • mogelijke bescherming tegen prostaatkanker.

b-crypto-

xanthine

roze-rood

Citrusvruchten

  • antioxidant

flavonoïden

blauw, paars,

paars-rood,

zwart

pruimen, kersen, appelen, peren, uien, thee, rode wijn, peulvruchten (soja), citrusvruchten, chocolade en thee

  • antioxidant,
  • mogelijke bescherming tegen hart-en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker,
  • isoflavonen beïnvloeden de hormonale (oestrogeen) werking, bieden mogelijk bescherming tegen osteoporose en hart- en vaatziekten.

Kies voor variatie

Een voedingsmiddel alleen levert nooit alle essentiële voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid aan. Ook groenten en fruit niet. Bovendien schuilt de bescherming van groenten en fruit niet in de werking van een elke voedingsstof op zich, maar in de manier waarop de mix van voedingsstoffen samenwerken. Een reden te meer om te kiezen voor een variatie aan groenten en fruit. Variatie in soort, vorm en dus ook in kleur. De uitdrukking “afwisseling doet eten” impliceert daarenboven dat een gevarieerd menu ook aantrekkelijk en smakelijk is.

Gerelateerde artikels

Hoeveel groenten en fruit per dag?

Voldoende groenten en fruit eten draagt bij tot een goede gezondheid. Maar hoeveel groenten en fruit per dag is voldoende? Er circuleren verschillende adviezen in porties of gram.

Fruit vervangt groenten niet en vice versa

Om volop van de gezondheidseffecten van groenten en fruit te genieten eet je best elke dag allebei.

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit

Ook vandaag zijn er nog wel degelijk seizoensgroenten en -fruit. Eten volgens het seizoen biedt veel gezondheids- en andere winst.

Groenten, fruit en gezondheid

Groenten en fruit leveren een belangrijke bijdrage aan onze dagelijkse voedingsstoffenbehoefte en verlagen het risico op diverse chronische ziekten.

OP DEZE PAGINA