leestijd

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit

Ook vandaag zijn er nog wel degelijk seizoensgroenten en -fruit. Eten volgens het seizoen biedt veel gezondheids- en andere winst.

Seizoensgroenten

De winkelrekken zijn het hele jaar door rijkelijk gevuld met een uitgebreid groente- en fruitassortiment. De consument krijgt de indruk dat quasi alle soorten, ongeacht het seizoen, continu beschikbaar zijn. Nieuwe teelt- en bewaarmethoden maken het mogelijk om heel wat producten langer op de markt aan te bieden. Toch kunnen we nog wel degelijk spreken van seizoensgroenten en -fruit. Tijdens de winter is het bij ons te koud om bijvoorbeeld courgettes en tomaten te telen. Groene, rode en savooikool gedijen daarentegen uitstekend bij koudere temperaturen. Bij de menusamenstelling rekening houden met de lokale seizoenen biedt tal van voordelen.

Een gevarieerd aanbod

Eten volgens de seizoenen is een handige manier om variatie te brengen in het menu. Variatie is belangrijk omdat niet elke groente- en fruitsoort dezelfde vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen bevat. De ene soort brengt wat meer bèta-caroteen aan en de andere wat meer vitamine C. In de lente verschijnen de eerste jonge groenten in de winkelrekken. Het is het seizoen van de zogenaamde primeurgroenten. Jonge asperges, worteltjes, spinazie en sla kleuren dan ons bord. De herfst is onder meer het seizoen van de verschillende soorten champignons die in allerhande bereidingen passen. Variëren is de boodschap om volop van alle gezondheidsvoordelen van groenten en fruit te kunnen genieten.

Betere prijs/kwaliteitsverhouding

Oplettende consumenten kunnen aan de hand van de prijs min of meer afleiden welke de seizoensproducten van bij ons zijn. Tijdens de zomer brengen extra zonlicht en hogere temperaturen een uitgebreid gamma groenten en fruit tot rijping. Het grote aanbod aan zomerklassiekers zoals broccoli, bloemkool, boontjes en aardbeien zijn in deze periode vaak gunstig geprijsd. Geoefende fijnproevers kunnen seizoensgroenten en -fruit soms ook onderscheiden aan de hand van de smaak. Omdat lokale seizoensproducten in ideale omstandigheden worden geteeld en niet vroeger moeten worden geplukt omdat ze nog een lange reis moeten afleggen, hebben ze vaak meer smaak. Vergelijk maar eens de smaak van tomaten in de winter met deze van tomaten in de zomer. Een betere smaak voor minder geld is een geldige reden om voor seizoensproducten te kiezen.

Kiezen voor duurzaamheid

Buiten het seizoen moeten telers de weersomstandigheden imiteren via verwarmde serres of moeten er producten vanuit het buitenland worden ingevoerd. De extra energie die hiervoor nodig is, is niet alleen nadelig voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Je kan makkelijk nakijken of een product al dan niet is ingevoerd. De producent is namelijk verplicht om de oorsprong van het product op het etiket te vermelden.
Teeltsystemen waarbij het ecologisch denken voorop staat, kiezen in hoofdzaak voor de productie van inlandse groenten en fruit en respecteren zoveel als mogelijk de seizoenen. Zowel de geïntegreerde als de biologische teelt zijn belangrijke leveranciers van seizoensgroenten en –fruit. De inlandse groenten en fruit van de geïntegreerde teelt zijn te herkennen aan het Flandria-label. Flandria staat voor kwaliteitsgroenten en -fruit die zijn geproduceerd volgens strenge voorschriften en worden onderworpen aan externe controles. Op de verpakking van biologisch geteelde groenten en fruit vind je het Biogarantie-logo en/of het Europese logo voor bioproducten.

Handig, zo’n groente- en fruitkalender

Eten volgens de seizoenen is makkelijker gezegd dan gedaan. Laat je inspireren door een groentekalender en een fruitkalender en geniet volop van alle voordelen van seizoensgroenten en -fruit.

Gerelateerde artikels

Groenten, fruit en gezondheid

Groenten en fruit leveren een belangrijke bijdrage aan onze dagelijkse voedingsstoffenbehoefte en verlagen het risico op diverse chronische ziekten.

Bioactieve stoffen in groenten en fruit geven kleur

Een kleurrijk gevuld bord met groenten en fruit ziet er niet alleen smakelijk uit maar levert ook een divers pallet aan gezonde voedingsstoffen.

Hoeveel groenten en fruit per dag?

Voldoende groenten en fruit eten draagt bij tot een goede gezondheid. Maar hoeveel groenten en fruit per dag is voldoende? Er circuleren verschillende adviezen in porties of gram.

Fruit vervangt groenten niet en vice versa

Om volop van de gezondheidseffecten van groenten en fruit te genieten eet je best elke dag allebei.

OP DEZE PAGINA