leestijd

Fruit vervangt groenten niet en vice versa

Wie er slechts moeilijk in slaagt voldoende groente te eten, denkt misschien dat een extra stukje fruit dit euvel wel verhelpt. Of wie fruit eten een opgave vindt, voelt zich al minder schuldig na een extra schepje groente. Toch is het een gezonde gewoonte elke dag voldoende groenten en fruit te eten. In groenten zitten immers verschillende voedingsstoffen en in andere hoeveelheden dan in fruit.

Verschillen groeten en fruit

Botanische verschillen

Vruchten zijn de plantendelen die het zaad omringen. Zij zijn gegroeid uit het vruchtbeginsel of vanuit de basis van de bloem. Alle andere eetbare plantendelen zoals stengels, wortels en bladeren worden aangeduid als groenten. Op deze botanische definitie bestaan echter uitzonderingen. Tomaten worden meestal als groenten beschouwd terwijl ze plantkundige bekeken duidelijk vruchten zijn. Andere uitzonderingen zijn paprika’s, doperwten, komkommers, aubergines en maïskorrels. Ondanks het feit dat zij anatomisch vruchten zijn, noemen we ze toch groenten.
Omgekeerd behoren meloenen tot de plantenfamilie van de komkommerachtigen maar worden ze tot de fruitsoorten gerekend.
 

Culinaire verschillen

Om het verschil tussen groenten en fruit duidelijk te maken beroepen we ons tegenwoordig meer op huishoudelijke definities die niet gebaseerd zijn op de anatomie maar op de manier waarop we groenten en fruit in de keuken gebruiken of verwerken. Zo doet ook het groot woordenboek ‘van Dale’. De term fruit wordt omschreven als ‘vruchten die ontoebereid plegen te worden gegeten, als spijs of als gewas’. Groente is volgens van Dale ‘plantaardig voedsel voor de mens, als gewas en als spijs (rauw en gekookt)’. In de meeste landen vormen groenten een onderdeel van een maaltijd met vlees, vis of gevogelte. Al gauw blijken deze definities evenmin sluitend, vooral voor fruit. In de keuken kan fruit immers ook worden bereid, bijvoorbeeld in de vorm van een fruitmoes. In Afrika worden bananen vaak gebakken. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken heeft met het feit dat bakbananen meer zetmeel bevatten. Dit impliceert dat het onderscheid tussen groenten en fruit ook moet worden gezocht in de voedingstoffensamenstelling en de daaraan gekoppelde culinaire ervaringen.
 

Voedingskundige verschillen

Zowel groenten als fruit leveren vooral koolhydraten, vitaminen, mineralen, vezels en tal van bioactieve stoffen zoals carotenoïden en flavonoïden. Vruchten zijn doorgaans echter zoeter dan groenten omdat ze meer enkelvoudige suikers bevatten (5 tot 15 %). In fruit spelen ook meer zoet-zuurverhoudingen. In de meeste vruchten zijn de suikers opgeslagen in de vorm van zetmeel, dat bij het begin van het rijpingsproces wordt omgezet in suiker. Parallel met de omzetting van zetmeel in suiker vermindert tijdens de rijping ook het zuurgehalte in fruit. Verschillende organische zuren zoals citroenzuur, appelzuur, wijnsteenzuur en dicarbonzuren zijn verantwoordelijk voor de zure smaak van de meeste vruchten.
Ten slotte is er tussen groenten en fruit maar ook tussen groente- en fruitsoorten onderling een grote verscheidenheid in hoeveelheden en soorten vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen. Met andere woorden, elke soort is uniek.
 

Elke dag groenten én fruit

Om volop van alle unieke eigenschappen van groenten en fruit te kunnen genieten, staan er op het menu van een gevarieerde en evenwichtige voeding allerhande groenten én fruit. Groenten en fruit brengen ook veel variatie in de voeding, enerzijds omwille van het zeer uitgebreide assortiment, anderzijds door een breed scala van bereidingsmogelijkheden.

Gerelateerde artikels

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit

Ook vandaag zijn er nog wel degelijk seizoensgroenten en -fruit. Eten volgens het seizoen biedt veel gezondheids- en andere winst.

Groenten, fruit en gezondheid

Groenten en fruit leveren een belangrijke bijdrage aan onze dagelijkse voedingsstoffenbehoefte en verlagen het risico op diverse chronische ziekten.

Bioactieve stoffen in groenten en fruit geven kleur

Een kleurrijk gevuld bord met groenten en fruit ziet er niet alleen smakelijk uit maar levert ook een divers pallet aan gezonde voedingsstoffen.

Hoeveel groenten en fruit per dag?

Voldoende groenten en fruit eten draagt bij tot een goede gezondheid. Maar hoeveel groenten en fruit per dag is voldoende? Er circuleren verschillende adviezen in porties of gram.

OP DEZE PAGINA