Soorten groenten en andere weetjes

Er bestaan verschillende soorten groenten: van vruchtgroenten en knolgewassen tot kolen en champignons. Iedere groentesoort heeft zijn unieke samenstelling en smaakt op z’n best als ze van goede kwaliteit zijn. Let bij de aankoop van groenten op de kwaliteit en hanteer de juiste bewaarmethoden. De ene groente bewaar je best in de koelkast, terwijl je de andere beter op een koele en droge plek zoals de kelder bewaart.

Zet verschillende soorten groenten op het menu. Zo kan je genieten van elke groentesoort zijn unieke karakter.

Groenten kopen en bewaren

Groenten kopen doe je met je zintuigen: kijk, ruik en voel. Groenten bewaren op correcte wijze houdt het verlies aan kwaliteit en voedingsstoffen minimaal. 

Diepvriesgroenten en groenten in blik

Geen tijd om verse groenten te kopen en te bereiden? Het ruime aanbod aan verwerkte groenten (diepvries, in blik of in glas) kan soelaas bieden.

Is nitraat in groenten schadelijk?

Groenten bevatten van nature nitraat. Nitraatrijke groenten van het menu schrappen is niet nodig. De gezondheidsvoordelen wegen op tegen mogelijk gezondheidsrisico.

Vruchtgroenten

Vruchtgroenten bieden veel en een gezonde variatie en geven onze keuken een zuiders tintje. Welke voordelen bieden ze nog meer? Je leest het hier.  

Knolgewassen

Knolgewassen zorgen het hele jaar door voor een gezonde variatie. In de zomer als rauwkost in salades. In de winter passen ze perfect in een stoofpotje.

Kolen

Kolen staan bekend als echte wintergroenten. Winterkost wordt vaak geassocieerd met zwaar en calorierijk. Niets is minder waar. Ontdek meer over kolen.

Rauwkost of gekookte groenten: wat kies ik best?

Om zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen, varieer je best met de bereidingswijze en eet je best zowel rauwkost als gekookte groenten.

Champignons

Champignons hebben net zoals andere groenten hun eigen kwaliteiten. Ze passen prima in een gezonde voeding.

Zijn wortelen goed voor je ogen?

Dankzij hun hoog gehalte aan vitamine A in de vorm van bèta-caroteen zijn wortelen goed voor de ogen en de huid. Lees er hier meer over.