leestijd

Aanbevelingen smeer- en bereidingsvetten

Een mespuntje smeervet per snede brood en een eetlepel bereidingsvet voor de warme maaltijd per persoon. Zo spring je zuinig om met vetstoffen.

Smeer- en bereidingsvetten

Spring zuinig om met smeer- en bereidingsvet

In het kader van de toenemende problematiek van overgewicht en obesitas is het belangrijk om altijd zuinig om te springen met vetstoffen. Het feit dat ons lichaam niet zonder vet kan – smeer- en bereidingsvetten vormen een essentieel onderdeel van de voedingsdriehoek – mag geen reden zijn om de boterham extra dik te smeren of eens vaker voor een gefrituurd gerecht te kiezen. Bij een overdreven gebruik van smeer- en bereidingsvetten kan de caloriemeter en daaraan gekoppeld ook het lichaamsgewicht gemakkelijk toenemen.

Een mespuntje smeervet op de boterham en een eetlepel bereidingsvet per persoon voor de warme maaltijd volstaan.

Gerelateerde artikels

Voedingswaarde smeer- en bereidingsvetten

Naast energie leveren smeer- en bereidingsvetten ook essentiële vetzuren en vetoplosbare vitaminen. Lees hier meer over vetstoffen en hun voedingswaarden.

Smeer- en bereidingsvetten in de keuken

Ontdek de verschillende toepassingen van oliën en vetten in de keuken: van koude tot warme bereiding of van vast tot vloeibaar.

Is kokosolie gezond?

Er circuleren tegenstrijdige berichten over de gezondheidseffecten van kokosolie. Wat zegt de wetenschap over kokosolie? Dat lees je hier!

OP DEZE PAGINA