leestijd

Gezonde picknick tips

Met deze gezonde picknicktips maak je het lekker, gezond en voorkom je onaangename verrassingen.

Picknick

10 gezonde picknicktips

  • Een gezond gevulde picknickmand is de ideale bondgenoot voor een dag aan het strand of een dagtrip in het bos. Een lichte picknick is beter dan lang en uitgebreid tafelen waarbij je vaak meer eet en drinkt dan nodig.
  • Een eenvoudige picknick kan altijd en overal en vraagt weinig voorbereiding. Kies bij de bakker bijvoorbeeld verschillende soorten en vormen (bruine of volkoren) broodjes. Kies als beleg geen al te vette vleeswaren of slaatjes op basis van mayonaise. Geef de voorkeur aan lichte belegsoorten zoals gekookte ham, kippenwit, rosbief, gerookte zalm, magere kaas of plattekaas.
  • Geef de broodjes een gezonde en verfrissende toets met schijfjes tomaat en komkommer, geraspte wortelen, waterkers, verschillende slasoorten, radijsjes, augurken, reepjes paprika, enz. Je kan ook fruit zoals stukjes perzik of aardbeien nemen in de plaats van groenten.
  • Groenteslaatjes, al dan niet met koude aardappelen, pasta of rijst gemengd, zijn altijd in trek op een picknick. Neem de (yoghurt)dressing in een apart doosje mee zodat iedereen zelf naar believen dressing kan nemen.
  • Gerechten zoals groentequiches, tortilla’s, wraps, gevulde filopakketjes en gazpacho vragen meer voorbereiding maar geven de picknick een exotisch karakter. Vis zoals sardientjes, sprotjes en makreel, zorgen voor een mediterrane toets.
  • Voorzie een dessert om na te genieten. Vers seizoenfruit of een fruitsla is ideaal. Een melkdessertje is ook lekker en gezond op voorwaarde dat je het koel kan bewaren in een koelbox.
  • Water is de beste dorstlesser. Ook voor kinderen die zich tijdens een warme zomerdag behoorlijk in het zweet kunnen werken en hun vochtgehalte regelmatig op peil moeten brengen. Voor meer smaak kan je er wat verse citroen in persen of er een scheutje fruitsap bij doen. Biedt frisdranken en fruitsap enkel aan als extraatje, niet als dorstlesser. Idem voor wijn of bier.

5 tips om voedselveilig te picknicken

  • Was je handen met water en zeep alvorens de picknick klaar te maken.
  • Verpak alles zorgvuldig en bewaar in de koelkast.
  • Breng pas kort voor het vertrek de producten vanuit de koelkast over naar een voldoende gekoelde koelbox of -tas (4°C). Dit geldt zeker voor het beleg (al dan niet al op de broodjes), melkdrankjes en –desserts. Groenten, fruit en andere drankjes zijn ook lekkerder wanneer ze fris worden opgediend.
  • Zoek bij voorkeur een eetplekje in de schaduw. Stel de picknick niet bloot aan de volle zon.
  • Laat bederfbare voedingsmiddelen niet langer dan één tot twee uur ongekoeld buiten staan. Onder invloed van de zomerwarmte vermenigvuldigen bacteriën zich snel in het voedsel. Krijgen we er te veel van binnen, dan neemt het gevaar voor een voedselvergiftiging toe.
  • Is iedereen klaar en zijn er restjes. Laat ze dan niet liggen maar pak ze onmiddellijk en zorgvuldig in en bewaar ze in de koelbox. Indien dit niet mogelijk is, gooi je ze beter weg.
  • Voorzie voldoende servetjes, keukenpapier of vochtige handdoeken voor vuile handen.

Gerelateerde artikels

Gezond op reis

Zijn extra kilo’s tijdens de vakantie onvermijdelijk? Niet als je op een gezonde manier geniet! Gezond op reis gaan doe je zo!

Gezond op restaurant

Een etentje gepland met vrienden of familie? Wees alert voor de valkuilen bij uitgebreid tafelen en ontdek tips voor gezond eten op restaurant.

Dubbel feest met gezonde feestdagen

Feestdagen zijn gezellige momenten met familie, vrienden en lekker eten. Met tips voor gezonde feestdagen hou je controle over de calorieteller!

OP DEZE PAGINA