Vlees

Een stukje vlees past prima in een gezonde voeding. Het draagt ter afwisseling van vis, eieren en plantaardige vervangproducten zoals peulvruchten bij tot een adequate voedingsstoffeninname.

Er heersen nogal wat misvattingen over vlees. Het wordt dikwijls algemeen bestempeld als een vet product. Sommige stukken zijn nochtans verrassend mager. En een algemene oproep om vlees te minderen wordt nog al te makkelijk en onterecht geïnterpreteerd als een pleidooi om geen vlees meer te eten.

Omdat vlees veel voedingsstoffen bevat, is veel vlees eten niet nodig. Vlees volledig uit de voeding schrappen vergt de nodige aandacht om alle voedingsstoffen die het levert in voldoende mate uit andere voedingsmiddelen te halen en voedingstekorten te voorkomen.

Voedingswaarde van vlees

Een stukje vlees is een waardevolle bron van belangrijke voedingsstoffen in een goed opneembare vorm. Ontdek de voedingswaarde vlees.

Hoeveel vlees per dag?

In een gezonde voeding is er plaats voor een stukje vlees. Wat betekent dat concreet? Hoeveel vlees per dag mag je eten?

Waarop letten als je geen vlees eet of vegetariër bent

Wie vlees uit zijn voeding schrapt en voortaan vegetarisch eet, moet de voedingsstoffen die vlees aanbrengt voldoende elders halen.

Vlees bewaren en gezond bereiden

Vers vlees is een kwetsbaar product. Vlees bewaren en bereiden vraagt de nodige aandacht qua hygiëne. Van in de winkel tot op het bord.

Meer info over verschillende soorten vlees

Rundvlees

Rundvlees staat bekend als een goede bron van ijzer. Het zorgt ook voor variatie op het menu naast andere vleessoorten en volwaardige vervangproducten.

Varkensvlees

Varkensvlees wordt vaak bestempeld als vet en calorierijk vlees. Dat is niet helemaal terecht. Sommige stukken van het varken zijn zeer mager vlees.

Kip

Kip is een populair stukje wit vlees. Het biedt bovendien variatie in zowel koude als warme gerechten.

Konijn

Konijn wordt nog vaak op een traditionele manier bereid. Een stukje konijn past echter ook in de hedendaagse keuken met gezonde toets.