Groenten en fruit

Voldoende groenten en fruit eten is een lekkere maar ook een gezonde keuze. Het zijn voedingsmiddelen rijk aan belangrijke voedingsstoffen die we elke dag nodig hebben om fit te zijn. Ook op lange termijn zijn ze een prima investering. Ze helpen het risico op verschillende chronische ziekten zoals zwaarlijvigheid, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker te verlagen.

Hoeveel groenten en fruit per dag?

Voldoende groenten en fruit eten draagt bij tot een goede gezondheid. Maar hoeveel groenten en fruit per dag moet je eten?

Groenten, fruit en gezondheid

Beschermen groenten en fruit tegen kanker? Dragen ze bij tot een gezond gewicht? En wat is het verband tussen groenten, fruit en hart- en vaatziekten? 

Soorten groenten

Van vruchtgroenten en knolgewassen tot kolen en champignons. Kom meer te weten over de verschillende soorten groenten.

Soorten fruit

Appels en peren worden beschouwd als hardfruit, aardbeien en bessen als zachtfruit. Kom meer te weten over de verschillende soorten fruit.

Wat is het verschil tussen groenten en fruit?

Om volop van de gezondheidseffecten van groenten en fruit te genieten eet je best elke dag allebei. Maar wat is het verschil tussen groenten en fruit?

Bioactieve stoffen geven kleur

Een kleurrijk gevuld bord met groenten en fruit ziet er niet alleen smakelijk uit maar levert ook een divers pallet aan gezonde voedingsstoffen.

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit in een notendop:  meer variatie, lagere prijs, betere kwaliteit én beter voor het milieu.

Meer weten over groenten en fruit

Groenten kopen en bewaren

Groenten kopen doe je met je zintuigen: kijk, ruik en voel. Groenten bewaren op correcte wijze houdt het verlies aan kwaliteit en voedingsstoffen minimaal. 

Lees meer

Fruit kopen en bewaren

Fruit kopen doe je met je zintuigen: kijk, ruik en voel. Fruit bewaren op correcte wijze houdt het verlies aan kwaliteit en voedingsstoffen minimaal.  

Lees meer

Rauwkost of gekookte groenten: wat kies ik best?

Om zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen, varieer je best met de bereidingswijze en eet je best zowel rauwkost als gekookte groenten.

Lees meer

Wat is het gezondste fruit?

Vers fruit wordt vaak verwerkt tot verschillende fruitproducten: van fruit in blik tot vruchtenconfituur. Maar wat is nu het gezondste fruit?

Lees meer

Is nitraat in groenten schadelijk?

Groenten bevatten van nature nitraat. Nitraatrijke groenten van het menu schrappen is niet nodig. De gezondheidsvoordelen wegen op tegen mogelijk gezondheidsrisico.

Lees meer

Mag je fruit na de maaltijd?

Fruit na het eten wordt door sommigen afgeraden. Fruit zou slecht worden verteerd of gisten in de darm. Maar wat is hiervan aan en mag je fruit na het eten?

Lees meer

Zijn wortelen goed voor je ogen?

Dankzij hun hoog gehalte aan vitamine A in de vorm van bèta-caroteen zijn wortelen goed voor de ogen en de huid. Lees er hier meer over.

Lees meer

Is suiker in fruit ongezond?

Fruit bevat van nature suikers. Ze geven de vruchten een zoete smaak en zorgen voor energie. We beperken best de hoeveelheid toegevoegde suikers in de voeding. Maar hoe zit dat met suikers in fruit?  

Lees meer

Tips om meer groenten en fruit te eten

Tips en tricks om genoeg groenten te eten

Meer groenten op mijn bord: een gezonde gewoonte. En hoe kan ik ze lekker, gevarieerd en gezond bereiden?

Lekker makkelijk meer fruit eten

Lekker makkelijk meer fruit eten. Voor elk ‘excuus’ is er een oplossing.