Groenten en fruit

Voldoende groenten en fruit eten is een lekkere maar ook een gezonde keuze. Het zijn voedingsmiddelen rijk aan belangrijke voedingsstoffen die we elke dag nodig hebben om fit te zijn. Ook op lange termijn zijn ze een prima investering. Ze helpen het risico op verschillende chronische ziekten zoals zwaarlijvigheid, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker te verlagen.

Hoeveel groenten en fruit per dag?

Voldoende groenten en fruit eten draagt bij tot een goede gezondheid. Maar hoeveel groenten en fruit per dag is voldoende? Er circuleren verschillende adviezen in porties of gram.

Bioactieve stoffen in groenten en fruit geven kleur

Een kleurrijk gevuld bord met groenten en fruit ziet er niet alleen smakelijk uit maar levert ook een divers pallet aan gezonde voedingsstoffen.

Groenten, fruit en gezondheid

Groenten en fruit leveren een belangrijke bijdrage aan onze dagelijkse voedingsstoffenbehoefte en verlagen het risico op diverse chronische ziekten.

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit

Ook vandaag zijn er nog wel degelijk seizoensgroenten en -fruit. Eten volgens het seizoen biedt veel gezondheids- en andere winst.

Fruit vervangt groenten niet en vice versa

Om volop van de gezondheidseffecten van groenten en fruit te genieten eet je best elke dag allebei.

Meer weten over andere voedingsmiddelen?

Aardappelen

De aardappel heeft zijn vaste waarde in onze keuken en passen prima in een gezonde voeding.

Lees meer

Brood

Brood is al eeuwenlang een van onze basisvoedingsmiddelen. Als gezonde energieleverancier draagt het bij tot een evenwichtige en gevarieerde voeding.

Lees meer

Eieren

Een eitje past in een gezonde voeding. Eieren bieden een interessante combinatie van essentiële voedingsstoffen voor weinig geld.

Lees meer

Melkproducten

Melkproducten bieden voordelen voor jong en oud. Melk, yoghurt en kaas hebben een unieke voedingswaarde en zijn veelzijdig.

Lees meer