Welkom!

Brain food en meer tips

Het belang van gezond en gevarieerd eten, ook tijdens de blok en de examens, wordt vaak onderschat. We hebben een samenvatting gemaakt van de hoofdpunten voor jongeren en hun ondersteuners.

 

Gezonde examenkost samengevat

Meer tips voor studenten

Jongeren studeren voor examens

In de kijker

Gezond en budgetvriendelijk eten, zo doe je dat

De stijgende voedselprijzen hoeven geen reden te zijn om minder gezond te eten. Met deze tips lukt het om gezond te eten met minder budget.

Gezond eten met een plan
Nutrinews

Gezond eten met een plan

Welke strategieën kunnen helpen om beter om te gaan met verleidingen en prikkels uit onze voedselomgeving? Geen gemakkelijke kwestie. We zetten ze op een rij.

TOOL - Hoe verspil ik minder voedsel?
Gratis Materiaal

TOOL - Hoe verspil ik minder voedsel?

Met deze handige tips voor in de keuken, tijdens bewaren en tijdens het winkelen, belandt er gegarandeerd minder voedsel in de vuilnisbak.

Wat staat er op tafel?

Wij gaan voor een tafel die uitnodigt om meer (eiwit)diversiteit op ons bord te scheppen. In de reeks 'Wat staat er op tafel?' vertellen we iets over de eigenschappen van verschillende ingrediënten en geven we ze de juiste plaats in de juiste verhouding in een gezonde voeding.

Melk

Koemelk en sojadrink

Twee tot drie porties melkproducten per dag dragen bij tot een gezonde voeding. Wie dagelijks minder dan 250 ml melk neemt, moet aandacht besteden aan de aanbreng van eiwitten, calcium en de vitaminen B2 en B12 uit andere bronnen. Sojadrinks zijn de enige plantaardige dranken die de voedings- en eiwitwaarde van melk benaderen. Op voorwaarde dat ze verrijkt zijn met calcium en vitaminen.

Meer info over melk en melkproducten
Meer eiwitdiversiteit op tafel

Noten en notendrink

Noten zijn eiwitrijk en kunnen gerechten een extra eiwittoets geven, bv. in yoghurt bij het ontbijt, in een salade of een pasta. Drinks op basis van noten bevatten weinig of geen eiwitten meer. Ze kunnen variatie brengen in de voeding maar ze zijn geen geschikte melkvervangers.

Waarom eet je beter noten dan ze te 'drinken'?
Verschillende soorten yoghurt

Yoghurt

Het aanbod aan yoghurt is divers. Er is magere en volle yoghurt, Griekse yoghurt, Ijslandse en 0% yoghurt en yoghurt met iets extra. De yoghurtwijzer maakt je wegwijs in verschillende soorten yoghurt en vergelijkt hun voedingswaarde.

Ontdek de yoghurtwijzer

Uit Nutrinews maart 2022

Goed om weten
Nutrinews

Goed om weten uit Nutrinews maart 2022

  • Gezondheidsbeleid in Vlaanderen verder in kaart gebracht
  • Quinoa
  • NICE tools en infografieken
  • EFSA: zo weinig mogelijk toegevoegde suikers in de voeding
Eiwitbronnen in een gezonde en duurzame voeding
Nutrinews

Eiwitbronnen in een gezonde en duurzame voeding

Het eiwitverhaal is een complex verhaal dat niet zomaar te vatten is in een eenvoudig meer-of-minder-advies. Er zijn veel factoren om rekening mee te houden.

Meer eiwitdiversiteit op tafel
Nutrinews

Meer eiwitdiversiteit op tafel

Ontdek een uitgebreid buffet aan informatie en inspiratie om gezond en milieuverantwoord te variëren met diverse eiwitbronnen zonder de volwaardigheid van de voeding uit het oog te verliezen.  

Expert aan het woord – Naar een Vlaamse voedselstrategie
Nutrinews

Expert aan het woord – Naar een Vlaamse voedselstrategie

P. De Clercq van het Departement Landbouw en Visserij over het traject van de Vlaamse voedselstrategie om het voedselsysteem in Vlaanderen verder te verduurzamen. 

Gezond gebeten: van kleuter tot adolescent

Gezond gebeten voor Kiddies
Gratis Materiaal

Gezond gebeten voor Kiddies

Weetjesboek met tips en recepten voor ouders, grootouders en opvoeders om kleuters gezond te leren eten.

Gezond gebeten voor Yummies
Gratis Materiaal

Gezond gebeten voor Yummies

Boekje met praktische informatie over gezonde voeding en gezonde eetgewoontes voor lagereschoolkinderen.

Gezond gebeten voor Homies
Gratis Materiaal

Gezond gebeten voor Homies

Een boekje voor jongeren vol snackable tips en weetjes om zich op een gezonde manier met eten uit te leven.