Welkom!

Gezond eten in uw kot: aandachtspunten 50-, 60-, en 70-plussers

Blijf gezond eten voor een goede weerstand en een goede gezondheid, zeker ook als je 50-plusser bent. Met het ouder worden staat de conditie minder scherp, neemt de weerstand af en lijkt het gewicht moeilijker onder controle te houden. 50-plussers verbruiken doorgaans wat minder energie maar hebben minstens evenveel voedingsstoffen nodig als jong volwassenen. De voeding moet dus meer nutriëntdens zijn.

Anders eten na je 50ste?

Anders eten na je 50ste

Voedselveilig eten in tijden van corona

De coronacrisis legt secure veiligheids- en hygiënemaatregelen op om de verdere verspreiding van het virus in te perken, ook tijdens het winkelen: afstand houden, je gezicht niet aanraken, je handen wassen met zeep zodra je thuis komt en opnieuw nadat je je boodschappen hebt opgeborgen.

Er is geen bewijs dat het COVID-19-virus via voedsel wordt overgedragen. Het blijft wel belangrijk om de algemene goede voedselhygiënepraktijken correct toe te passen van in de winkel tot op je bord. Om voedselinfecties te vermijden, maar ook om voedselverspilling tegen te gaan.

Voedsel veilig bewaren in de koelkast
Artikel

Voedsel veilig bewaren in de koelkast

Naast de nodige hygiëne in de keuken is ook een correcte bewaring van voedingsmiddelen belangrijk.

Koelbewust winkelen

Wie koelbewust winkelt, koopt gekoelde en diepvriesproducten als laatst, neemt een koeltas mee en gaat van de winkel recht naar huis.

Lees meer

Hoe voedsel correct invriezen

Door producten in te vriezen, wordt de groei van micro-organismen verhinderd en de enzymatische activiteit vertraagd.

Lees meer

Restjes bewaren en bereiden

Restjes verwerken draagt bij tot minder voedselverspilling. Wat moet je weten over restjes veilig bewaren en bereiden?

Lees meer

Praktische tools

Gezond eten en genieten na 60 - Tips en tricks voor 60-plussers
Gratis Materiaal

Gezond eten en genieten na 60 - Tips en tricks voor 60-plussers

Wat is een gezonde voeding voor 60-plussers? De folder plaatst de belangrijkste tips op een rij en bevat lekkere, makkelijke en gezonde recepten.

Boterham met ricotta en komkommer
Recept

Boterham met ricotta en komkommer

Met komkommer en pistache voeg je meer kleur toe aan je lunch. 

Gezond eten tijdens de ramadan

Tijdens de ramadan, de vastenperiode van de islam, wijkt het maaltijdpatroon af van de rest van het jaar. Hoe houden we het gezond?

TOOL - Hoe verspil ik minder voedsel?
Gratis Materiaal

TOOL - Hoe verspil ik minder voedsel?

Met deze handige tips voor in de keuken, tijdens bewaren en tijdens het winkelen, belandt er gegarandeerd minder voedsel in de vuilnisbak.

Verse groenten en fruit eten blijft belangrijk

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon volgens de voedingsdriehoek is belangrijk om onze weerstand te onderhouden. Dat betekent ook elke dag 300 g groenten en 250 g fruit eten.

Eet jij voldoende groenten?

Belgen eten te weinig groenten. Hoe zit dat bij jou? Eet jij voldoende groenten?

TOOL - Lekker makkelijk meer fruit eten
Gratis Materiaal

TOOL - Lekker makkelijk meer fruit eten

Lekker makkelijk meer fruit eten. Voor elk ‘excuus’ is er een oplossing.

TOOL - Tips & tricks om genoeg groenten te eten
Gratis Materiaal

TOOL - Tips & tricks om genoeg groenten te eten

Meer groenten op mijn bord: een gezonde gewoonte. En hoe kan ik ze lekker, gevarieerd en gezond bereiden?

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit in een notendop:  meer variatie, lagere prijs, betere kwaliteit én beter voor het milieu.