Porties en hoeveelheden

Een voeding van goede kwaliteit stel je samen door te kiezen voor voedingsmiddelen uit de donkergroene, lichtgroene en oranje zone van de voedingsdriehoek. Naast de kwaliteit is ook de kwantiteit belangrijk. In de eerste plaats betekent dit rekening houden met de aanbevolen verhoudingen zoals in de voedingsdriehoek vastgelegd: “Eet in verhouding meer plantaardig en minder dierlijk”. Daarnaast kunnen ook dagelijks aanbevolen hoeveelheden voor voedingsgroepen (bv. groenten en fruit) helpen om de kwantiteit van de voeding af te stemmen op de behoefte. Uit onderzoek blijkt echter dat de gemiddelde Belg nog te weinig nutriëntrijke voedingsmiddelen en te veel energierijke en nutriëntarme voedingsmiddelen op het menu zet. Voornamelijk deze laatste groep is onderhevig aan portievergroting, een fenomeen waarbij “normale porties steeds groter lijken te worden”. Meer aandacht besteden aan gezonde portiegroottes kan bijdragen tot minder overeten en een goede gezondheid.
 

Met de juiste porties naar de juiste proporties

Een heldere communicatie over gezond eten vraagt een duidelijk referentiekader voor portiegroottes.

Belgen eten nog te weinig gezond

Volgens de laatste Belgische voedselconsumptiepeiling (VCP 2014) eet de gemiddelde Belg nog altijd te weinig gezond. Waar zitten de knelpunten?

INFOGRAFIEK - Portiegroottes in beeld
Gratis Materiaal

INFOGRAFIEK - Portiegroottes in beeld

Standaardporties voor een duidelijk referentiekader voor portiegroottes.