leestijd

Groenten, fruit en gezondheid

Groenten en fruit leveren een belangrijke bijdrage aan onze dagelijkse voedingsstoffenbehoefte en verlagen het risico op diverse chronische ziekten.

Groenten en fruit gezondheid

Rijk aan voedingsstoffen

Groenten en fruit leveren een aanzienlijke bijdrage aan onze dagelijkse behoefte aan noodzakelijke voedingsstoffen en dit voor weinig calorieën. Ze zijn een belangrijke leverancier van voedingsvezels, vitaminen (vooral C, foliumzuur en provitamine A-carotenoïden) en mineralen waaronder kalium. Daarnaast bevatten ze ook een breed scala aan bioactieve stoffen die niet alleen zorgen voor extra gezondheidstroeven maar ook voor meer kleur in onze voeding.
De aanbreng van nutriënten varieert naargelang de soort. Elke soort groente en fruit is dus uniek. Om volop van de unieke eigenschappen van groenten en fruit te kunnen genieten, eet je best elke dag een gezonde portie groenten én fruit en kies je voor variatie in de functie van het seizoen.

Beschermen groenten en fruit tegen kanker?

Talrijke epidemiologische studies hebben de relatie tussen de consumptie van groenten en fruit en het risico op verschillende vormen van kanker onderzocht. Hoewel er nog heel wat onduidelijkheden zijn, wijzen de gegevens overwegend op een beschermend effect van groenten en fruit op het krijgen van diverse vormen van kanker. Het EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition)-onderzoek bij ongeveer 52.000 personen stelt een klein maar significant verband vast tussen de consumptie van groenten en fruit en het risico op kanker. De Nederlandse Gezondheidsraad besloot in 2017 na grondige evaluatie van de beschikbare studies dat een hogere inname van groente (ongeveer 250 gram t.o.v. 100 gram per dag) en een hogere inname van fruit (ongeveer 300 gram t.o.v. 100 gram per dag) samenhangt met een 10% lager risico op darmkanker. Het gebruik van groene bladgroente hangt per 25 gram per dag samen met een ongeveer 10% lager risico op longkanker. Een hogere inname van fruit (ongeveer 200 gram per dag t.o.v. 50 gram per dag) hangt samen met een 10% lager risico op longkanker. Het “World Cancer Research Fund” (WCRF) stelt in het rapport (2018) dat groenten en fruit waarschijnlijk een beschermend effect bieden tegen bepaalde vormen van kanker.

Er zijn verschillende redenen waarom groenten en fruit bescherming kunnen bieden tegen kanker. Ze zijn rijk aan vitaminen en mineralen, zijn uitstekende bronnen van voedingsvezels en bioactieve stoffen waaronder ook verschillende antioxidantia. Mogelijk gaat het om een combinatie-effect van verschillende voedingsstoffen. Bovendien bevatten groenten en fruit doorgaans weinig calorieën waardoor ze een gezond lichaamsgewicht kunnen helpen handhaven. Dit werkt ook preventief voor kanker.

Ter preventie van hart- en vaatziekten

Terwijl de bewijzen voor het preventieve effect van groenten en fruit tegen kanker uit recent onderzoek minder sterk blijken dan aanvankelijk gedacht, nemen de gegevens ter ondersteuning van de consumptie van groenten en fruit bij het voorkomen van hart- en vaatziekten fors toe. Een hogere inname van groenten en fruit is gekoppeld aan een lagere bloeddruk. Tevens verlaagt het risico op coronaire hartziekten en beroerte.

Andere gezondheidseffecten

Het eten van dagelijks een gezonde portie groenten en fruit wordt daarenboven in verband gebracht met een lagere risico op diabetes en osteoporose. Naast het eten van volkoren graanproducten helpen de voedingsvezels in groenten en fruit ook constipatie te voorkomen.

Gerelateerde artikels

Bioactieve stoffen geven kleur

Een kleurrijk gevuld bord met groenten en fruit ziet er niet alleen smakelijk uit maar levert ook een divers pallet aan gezonde voedingsstoffen.

Hoeveel groenten en fruit per dag?

Voldoende groenten en fruit eten draagt bij tot een goede gezondheid. Maar hoeveel groenten en fruit per dag moet je eten?

Wat is het verschil tussen groenten en fruit?

Om volop van de gezondheidseffecten van groenten en fruit te genieten eet je best elke dag allebei. Maar wat is het verschil tussen groenten en fruit?

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit in een notendop:  meer variatie, lagere prijs, betere kwaliteit én beter voor het milieu.

OP DEZE PAGINA