leestijd

Bioactieve stoffen geven kleur

Een kleurrijk gevuld bord met groenten en fruit ziet er niet alleen smakelijk uit maar levert ook een divers pallet aan gezonde voedingsstoffen.

Bioactieve stoffen groenten

Wat zijn bioactieve stoffen?

Wie kiest voor een breed kleurenspectrum in groenten en fruit krijgt niet alleen van een gezonde portie vitaminen, mineralen en vezels geniet ook van aangename cocktail aan bioactieve stoffen. Bioactieve stoffen zijn stoffen die een bepaalde biologische of fysiologische functie hebben in het lichaam. Zij hebben een gezondheidsbevorderend effect maar in tegenstelling tot vitaminen is hun essentiële rol en de dosis nodig voor de gezondheid  nog onvoldoende duidelijk. Er wordt aangenomen dat dezelfde functie ook door andere voedingsstoffen kan worden vervuld. Dankzij voortdurend onderzoek wordt de groep bioactieve stoffen steeds groter en neemt de kennis over hun functie toe. Een groot aantal bioactieve stoffen hebben een antioxidantwerking. Antioxidanten zouden het lichaam beschermen tegen vrije radicalen en andere schadelijke stoffen, die in het lichaam vrijkomen als gevolg van allerlei oxidatiereacties. Zo zouden ze onze weerstand tegen diverse welvaartsziekten verhogen.

Kleur bekennen

Bepaalde bioactieve stoffen zoals flavonoïden en carotenoïden (waaronder luteïne, zeaxanthine, b-caroteen, lycopeen, en b-cryptoxanthine) geven ook kleur aan onze voeding. Zonder deze stoffen zou een tomaat niet rood zijn, broccoli niet groen en een wortel niet oranje. We geven een kort overzicht van de best bekende bioactieve stoffen.

 

Kleur

Herkomst

Vermoedelijk
gezondheidseffect

Luteïne en zeaxanthine

groen

donkergroene
bladgroenten,
broccoli

  • antioxidant,
  • luteïne vormt een
    UV-filter in het oog,
  • mogelijke bescherming
    tegen macula-
    degeneratie.
B-caroteen

geel-oranje,
groen

geel-oranje groenten
en fruit,
donkergroene groenten

  • provitamine A,
  • mogelijk een rol als
    antioxidant,
  • rol in de immuniteit 
    en de cel-
    communicatie,
  • beschermt de huid
    tegen UV-schade.
Lycopeen

rood

tomaten(producten)

  • antioxidant,
  • mogelijke bescherming
    tegen prostaatkanker.

B-crypto-xanthine

roze-rood

citrusvruchten

  • antioxidant
Flavonoïden

blauw, paars,
paars-rood,
zwart

pruimen, kersen, appelen,
peren, uien, thee,
rode wijn, citrusvruchten,
peulvruchten (soja),
chocolade en thee

  • antioxidant,
  • mogelijke bescherming
    tegen hart-en vaatziekten
    en bepaalde vormen
    van kanker,
  • isoflavonen beïnvloeden
    de hormonale (oestrogeen)
    werking, bieden mogelijk
    bescherming tegen
    osteoporose en
    hart- en vaatziekten.

Kies voor variatie

Een voedingsmiddel alleen levert nooit alle essentiële voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid aan. Ook groenten en fruit niet. Bovendien schuilt de bescherming van groenten en fruit niet in de werking van een elke voedingsstof op zich, maar in de manier waarop de mix van voedingsstoffen samenwerken. Een reden te meer om te kiezen voor een variatie aan groenten en fruit. Variatie in soort, vorm en dus ook in kleur. De uitdrukking “afwisseling doet eten” impliceert daarenboven dat een gevarieerd menu ook aantrekkelijk en smakelijk is.

Meer weten over groenten en fruit?

Groenten en fruit

Voldoende groenten en fruit eten is een lekkere gezonde keuze. Ze zijn rijk aan voedingsstoffen en verlagen het risico op diverse chronische ziekten.

Eet dag in, dag uit meer fruit
Nutrinews

Eet dag in, dag uit voldoende fruit

We eten nog te weinig fruit. Hoe komt dat? Welke determinanten spelen hierin mee? Hoe kunnen we de fruitconsumptie verhogen?

TOOL: Tips & tricks om genoeg groenten te eten
Gratis Materiaal

TOOL - Tips & tricks om genoeg groenten te eten

Meer groenten op mijn bord: een gezonde gewoonte. En hoe kan ik ze lekker, gevarieerd en gezond bereiden?

OP DEZE PAGINA