Communicatie over voeding en gezondheid

Gediplomeerde voedings- en gezondheidsvoorlichters hebben de verantwoordelijkheid om wetenschappelijk accurate informatie te geven en die juist te kaderen. Ze moeten dat bovendien op een manier doen die toegankelijk en verstaanbaar is voor iedereen.

Correcte voedingsinformatie moet in de juiste context worden geplaatst. Het volledige verhaal moet verteld worden. Wetenschappelijke onderzoekers zelf en de communicatieteams van onderzoeksinstellingen moeten strikt toekijken op de juiste weergave van hun onderzoeksresultaten en de getrokken besluiten zowel in hun eigen berichten als de berichten die door diverse media worden opgepikt. 

Ook journalisten, bloggers en anderen die communiceren over voeding moeten weten wat ze lezen, zeggen en schrijven. Een verhaal mag goed klinken, het moet ook juist klinken. Met enkele aandachtspunten kan je correct en genuanceerd aan wetenschapscommunicatie doen.

Banner_Wetenschapscommunicatie
Nutrinews

Wetenschapscommunicatie: weet wat je leest, schrijft, zegt

Vrouwen én mannen willen er goed blijven uitzien en zo lang mogelijk fit en gezond blijven. Alle informatie hierover is dus welkom.

Banner_Sociale media
Nutrinews

Sociale media gewikt en gewogen

Wat zijn de voor- en de nadelen van sociale media als kanaal voor een effectieve en efficiënte verspreiding van voedingsinformatie?