leestijd

Mag je fruit na de maaltijd?

Fruitgebruikers raken vertwijfeld door allerhande berichten en theorieën over wanneer we nu best wel of geen fruit eet. Sommigen stellen dat je beter geen fruit eet na de maaltijd. Zij pleiten ervoor om fruit op de nuchtere maag te eten of tenminste voor 12 u ’s middags. Anderen beweren dan weer dat fruit op een nuchtere maag “not done” is. Deze beweringen vinden hun oorsprong in ideeën zoals “fruit wordt slecht verteerd” en “fruit gist of rot in de darmen”. Geen van beide is wetenschappelijk bewezen en er is dus geen enkele reden om geen stukje (hard)fruit te eten na de maaltijd.

fruit na maaltijd

Wordt fruit na het eten slecht verteerd?

Veel fruittheorieën vinden hun oorsprong bij de zogenaamde combinatiediëten die stellen dat verteringsproblemen optreden in geval van verkeerde voedingscombinaties. De protagonisten van deze diëten beroepen zich op de idee dat wanneer bepaalde voedingsstoffen (koolhydraten, eiwitten, vetten) samen worden ingenomen, het ene voedingsstof de enzymen belemmert die op het andere moeten inwerken. Gedegen onderzoek leert dat deze theorie gebaseerd is op foute interpretaties van de spijsverteringsfysiologie. De vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten vindt naast elkaar plaats. Elk van deze voedingsstoffen hebben hiervoor hun eigen enzymen en de vertering van de ene voedingsstof staat de vertering van de andere niet in de weg.
Bovendien is het praktisch niet mogelijk om volledig gescheiden te eten. Veel voedingsmiddelen bevatten van nature immers verschillende voedingsstoffen. Brood bijvoorbeeld is een belangrijke bron van meervoudige koolhydraten maar bevat daarnaast ook – zij het in veel mindere mate – eiwitten en vetten. Idem dito voor bijvoorbeeld andere graanproducten en peulvruchten.
Een combinatie van verschillende voedingsstoffen kan overigens bijkomende voordelen bieden. Groenten en fruit gebruiken bij een maaltijd kan bijvoorbeeld de ijzeropname uit plantaardige voedingsmiddelen bevorderen dankzij de aanwezigheid van vitamine C.

Gist of rot fruit na het eten in de darmen?

Vaak wordt zonder meer gesteld dat fruit in de darmen gist of zelfs rot. Een voorstelling die veel mensen kan afschrikken. De wetenschap is al lang op de hoogte van dit vergistingsproces, dat trouwens een volkomen natuurlijk onderdeel vormt van de spijsvertering. Onverteerde resten van fruit (bv. vezels), maar ook van andere voedingsmiddelen, worden in de dikke darm gefermenteerd onder invloed van de aanwezige darmflora. Wanneer de darmflora verstoord is en ongewenste bacteriën de overhand krijgen als gevolg van stress, ziekte, een eenzijdige en te vette voeding of het gebruik van te veel medicijnen, kunnen wel spijsverteringsproblemen ontstaan.

Meer weten over groenten & fruit?

Tool - Lekker makkelijk meer fruit eten
Gratis Materiaal

TOOL - Lekker makkelijk meer fruit eten

Lekker makkelijk meer fruit eten. Voor elk ‘excuus’ is er een oplossing.

Groenten en fruit

Voldoende groenten en fruit eten is een lekkere gezonde keuze. Ze zijn rijk aan voedingsstoffen en verlagen het risico op diverse chronische ziekten.

TOOL: Tips & tricks om genoeg groenten te eten
Gratis Materiaal

TOOL - Tips & tricks om genoeg groenten te eten

Meer groenten op mijn bord: een gezonde gewoonte. En hoe kan ik ze lekker, gevarieerd en gezond bereiden?

OP DEZE PAGINA