leestijd

Wat is het gezondste fruit?

Vers fruit wordt vaak verwerkt tot verschillende fruitproducten. Van diepvriesfruit en fruit in blik tot gedroogd fruit en fruitsap. Maar ook confituur wordt gemaakt van fruit. Wat is nu het gezondste fruit?   

confituur

Mag ik vers fruit vervangen door gedroogd fruit?

Gedroogde vruchten zijn energiedenser dan vers fruit. Ze leveren in verhouding tot hun gewicht meer energie en minder essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. De extra calorieën per 100 g zijn vooral het gevolg van veel minder water en een meer geconcentreerde hoeveelheid koolhydraten. Dit gehalte kan oplopen tot 70 %. Gedroogd fruit blijft wel een goede leverancier van voedingsvezels. Gedroogde abrikozen bijvoorbeeld bevatten 7,3 g voedingsvezels per 100 g. Verse abrikozen slechts 1,8 g per 100 g. Gedroogde vruchten bevatten ten slotte niet alleen meer suikers maar zijn ook erg kleverig waardoor ze vanuit tandheelkundig oogpunt behoren tot de categorie snoep. Je neemt ze daarom best tijdens of direct na de maaltijd.

Hoe zit dat met fruit uit blik?

Ingeblikt fruit brengt door het verhittingsproces minder essentiële voedingsstoffen aan. Wie kiest voor ingeblikt fruit op siroop krijgt meer toegevoegde suikers en dus ook meer calorieën binnen: 100 g verse kersen levert 52 kcal, 100 g kersen op siroop 78 kcal. Fruitconserven op eigen sap verdienen daarom de voorkeur maar niets gaat boven vers fruit.

Kan confituur vers fruit vervangen?

Confituur kan vers fruit niet vervangen, ook niet als hij zelfgemaakt is van bijvoorbeeld verse aardbeien, kersen of bessen. Confituur bevat meer suiker en minder essentiële voedingsstoffen. Door het kookproces is er een zeker verlies van voedingsstoffen. Vooral de wateroplosbare vitaminen zoals vitamine C zijn hittegevoelig. Door zijn hoge energieaanbreng wordt confituur ingedeeld in de rode zone van de voedingsdriehoek. Hoewel het op brood voor afwisseling kan en mag zorgen, moet het gebruik ervan enigszins worden beperkt, vooral ook bij kinderen. Het assortiment confituur met een verlaagd suikergehalte biedt vaak maar weinig voordelen ten opzichte van de originele producten. De caloriewinst is eerder beperkt en de kostprijs is vaak veel hoger. Het is dan beter om te kiezen voor vruchtenmoes of voor vers fruit op de boterham.

Mag ik fruit vervangen door fruitsap?

Het suikergehalte van vruchtensap is vergelijkbaar met dat van frisdranken. Bij royaal gebruik kan vruchtensap dus evengoed bijdragen tot het ontstaan van overgewicht. Het betreft in ongezoet fruitsap echter geen toegevoegde suiker maar suiker die afkomstig is van de vrucht zelf. Omwille van de aanbreng van vitaminen, mineralen en andere bioactieve stoffen zoals flavonoïden is ongezoet vruchtensap bovendien te verkiezen boven een frisdrank. Een stuk fruit krijgt echter steeds de voorkeur omdat het meer voedingsvezels bevat en beter de honger stilt.

Referenties
  1. Nubel vzw. Merknamendatabank met nutritionele waarden. Beschikbaar via www.internubel.be. Geraadpleegd op 19 juli 2019
  2. Vlaams Instituut Gezond Leven. De voedingsdriehoek. Beschikbaar via https://www.gezondleven.be/themas/voeding/. Geraadpleegd op 19 juli 2019

Meer weten over groenten en fruit?

Soorten groenten

Van vruchtgroenten en knolgewassen tot kolen en champignons. Kom meer te weten over de verschillende soorten groenten.

Soorten fruit

Appels en peren worden beschouwd als hardfruit, aardbeien en bessen als zachtfruit. Kom meer te weten over de verschillende soorten fruit.

TOOL - Lekker makkelijk meer fruit eten
Gratis Materiaal

TOOL - Lekker makkelijk meer fruit eten

Lekker makkelijk meer fruit eten. Voor elk ‘excuus’ is er een oplossing.

OP DEZE PAGINA