leestijd

Hoeveel koolhydraten per dag?

Hoeveel koolhydraten per dag we gemiddeld nodig hebben is bepaald door de Hoge Gezondheidsraad. Deze aanbevelingen gelden vanaf de leeftijd van 1 jaar, voor adolescenten en volwassenen. De laatste herziening dateert van september 2016.

Hoeveel koolhydraten per dag

Algemene aanbeveling voor koolhydraten en suikers

  • 50 tot 55 % van de totale energiebehoefte uit koolhydraten halen.
    Dat betekent ongeveer 250 tot 275 g koolhydraten per dag in een voeding die 2000 kcal aanbrengt.
  • De koolhydraten voor het merendeel innemen via voedingsmiddelen rijk aan voedingsvezels, vitaminen en mineralen zoals volle granen (bv. volkorenbrood), aardappelen, peulvruchten, groenten en fruit. De combinatie met natuurlijk aanwezige voedingsvezels zorgt voor een gunstig effect op de glycemie en op verzadiging.
  • De inname van toegevoegde suikers beperken tot maximaal 10 energie%.
    Dat betekent maximaal 50 g toegevoegde suiker per dag in een voeding die 2000 kcal aanbrengt.
    Een overmatig gebruik van toegevoegde suikers kan het risico op overgewicht, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en tandbederf verhogen. Sterk bewerkte producten met veel toegevoegd suikers bevatten vaak weinig of geen essentiële voedingsstoffen.

Aanpassingen op maat kunnen nodig zijn

Hoeveel koolhydraten per dag we nodig hebben wordt uitgedrukt in energieprocent (50 tot 55 energie%). De absolute aanbeveling kan bijgevolg variëren naargelang de energiebehoefte die afhankelijk is van leeftijd, fysiologische omstandigheden (bv. groei, zwangerschap, ziekte) en de mate van fysieke activiteit.

Bijvoorbeeld:

  • ongeveer 250 tot 275 g koolhydraten per dag voor 2000 kcal,
  • 188  tot 260 g koolhydraten per dat voor 1500 kcal,
  • 312 tot 344 g koolhydraten per dag voor 2500 kcal.

Op individueel niveau kan een andere energieverdeling op korte en/of op lagere termijn aangewezen zijn (bv. in het kader van de behandeling van een diabetespatiënt, een vermageringsdieet of de behandeling van een voedselovergevoeligheid). Een adequate en deskundige begeleiding door een arts of diëtist is dan aangewezen.

Referenties
  1. Hoge Gezondheidsraad. Voedingsaanbevelingen voor België - 2016. Brussel: HGR; 2016. Advies nr. 9285
  2. F. Brouns. Koolhydraten en suikers: een actuele wetenschappelijke kijk. Nutrinews nr 3, september 2015
  3. D. Declercq. Voeding bij diabetes: een goede voeding voor iedereen? Nutrinews nr 4, december 2014

Gerelateerde artikels

Banner_Koolhydraten en suikers_2015-03
Nutrinews

Koolhydraten en suikers: Een actuele wetenschappelijke kijk

Koolhydraten zijn samen met vet belangrijke energiebronnen in onze voeding...

Wat zijn koolhydraten en suiker?

Een overzicht van de algemene consensustermen binnen de voedingswetenschappen.

Glycemische index

Het concept van de glycemische index wordt soms gebruikt om koolhydraatrijke voedingsmiddelen te rangschikken. Hoe toepasbaar is dit concept?

Minder suiker eten: tips

Beperk vooral de inname van toegevoegde suikers. Geef de voorkeur aan vers, zelf bereid en puur natuur.

OP DEZE PAGINA