leestijd

Een vezelrijke voeding: tips

Een vezelrijke voeding bevat voldoende volle granen, aardappelen, groenten, peulvruchten, fruit, noten en zaden. Zet ze vaker op het menu.

Voedingsvezels

Volle granen en aardappelen

  • Kies voor volkoren graanproducten, dus bijvoorbeeld volkorenbrood, volkoren deegwaren en bruine rijst.
  • Gekookte aardappelen zijn rijk aan voedingsvezel. Ze zijn een ideale maaltijdbegeleider in een vezelrijke voeding.

Meer groenten en fruit

  • Eet elke dag 300 g groenten (kijk het gewicht na op de weegschaal in het verkooppunt of op de verpakking) en 2 tot 3 stuks fruit. Varieer gekookte groenten en rauwkost.
  • Verschillende groenten kunnen gemakkelijk worden gecombineerd in bijvoorbeeld een eenpansgerecht. Apart verschillende groenten opdienen bij dezelfde maaltijd kan ook.
  • Eet bij voorkeur groenten en fruit. Groente- en fruitsap drinken levert minder vezels op dan groenten en fruit eten.
  • Fruit doet het niet alleen uitstekend als dessert of als tussendoortje in een vezelrijke voeding, maar ook als beleg (bv. brood met aardbeien of stukjes peer).
  • Gedroogd fruit bevat meer vezels maar ook beduidend meer calorieën. Hou hiermee rekening. Idem dito voor olijven.
  • Rauwkost op bruin brood smaakt fris en is vezelrijk.
  • Een zelfbereide groentesaus biedt meer vezels dan een kant-en-klare tomatensaus.

Varieer met peulvruchten en noten

  • Noten bevatten voedingsvezels maar ook beduidend meer vet en calorieën. Hou hiermee rekening.
  • Kies een keer per week voor een portie peulvruchten in plaats van een stukje vlees of vis.
  • Een maaltijdsoep met veel groenten en eventueel peulvruchten is een lekker alternatief in een vezelrijke voeding.

Raadpleeg het etiket

Wil je het vezelgehalte van verschillende voedingsmiddelen kennen of vergelijken, lees dan het etiket. Op heel wat voedingsmiddelen staat het voedingsvezelgehalte vermeld. Zo niet, raadpleeg dan een voedingsmiddelentabel.

Gerelateerde artikels

Hoeveel voedingsvezels per dag?

Voedingsvezels dragen bij tot een goede darmwerking en een goede gezondheid in het algemeen, op voorwaarde dat we er genoeg van innemen.

Banner_Voedingsvezels De feiten op een rij_2011-03
Nutrinews

Voedingsvezels: De feiten

Wat zijn voedingsvezels en wat doen ze?

OP DEZE PAGINA