leestijd

Fouten bij het ontbijt

Geen zin of tijd om te ontbijten? Zweer je steevast bij je dagelijkse koffiekoek en gesuikerd beleg? Dit zijn de meest gemaakte ontbijtfouten.

Fouten bij het ontbijt

"Ik smeer altijd chocopasta of confituur op mijn boterham"

Gezond beleg is een kwestie van variatie en matigheid. Idealiter gaan we voor het half-half principe: de helft met zoet beleg, de andere helft met hartig beleg. Er is keuze genoeg.

Geef de voorkeur aan vers fruit als zoet beleg. Zoet en vetarm beleg zoals confituur, stroop en peperkoek is te verkiezen boven zoet beleg zoals chocopasta, chocolade en speculaas dat ook rijk is aan vetten.

Geef ’s morgens qua hartig beleg de voorkeur aan magere kaassoorten (minder dan 20 g vet per 100 g) of verse kazen zoals plattekaas, cottage cheese en ricotta, een plantaardige spread of eens een eitje, wat vis of vlees. Hou de totale vleesinname beperkte en verkies vers vlees boven bewerkte vleeswaren.

Hou ook rekening met deze belegtip: neem één laag beleg voor twee sneden brood.

"Koffiekoeken op zondag? Dan is het voor mij elke dag zondag!"

Koffiekoeken zoals croissants, chocoladebroodjes, wafels of rozijnenkoeken behoren tot de rode zone van de voedingsdriehoek en dragen niet bij tot een gezond ontbijt. Ze bevatten behoorlijk veel calorieën, vet en suiker en moeten dus als extra’s worden beschouwd en niet als basisvoedingsmiddelen. Eet deze verwennerijen niet te vaak en niet te veel.

"Mijn favoriete ontbijtgranen? Die crunchy variant met chocolade" 

Het assortiment ontbijtgranen is groot en erg populair, vooral bij kinderen. Toevoegingen zoals chocolade, suikerglazuur, honing of gedroogd fruit maken dat hun vezel-, vet- en suikergehalte sterk kunnen variëren. Een blik op de ingrediëntenlijst of de voedingswaardetabel van veel fantasieontbijtgranen zegt genoeg. Geef de voorkeur aan ontbijtgranen met minder dan 12 g vet per 100 g, meer dan 6 g vezels per 100 g en minder dan 1/3e suiker van de totale hoeveelheid koolhydraten.

Geef de voorkeur aan havermout, ongesuikerde muesli of ontbijtgranen zonder toegevoegde suiker, liefst met minstens 50% volkoren granen. Breng ze op smaak met melk, yoghurt, plattekaas, vers fruit, zaden, pitten of noten.

"Ontbijtkoeken, dat is gemakkelijk en snel klaar"

Wie het druk heeft, wordt snel verleid door snelle ontbijtproducten zoals ontbijtrepen. Ze worden aangeprezen als onderdeel van een evenwichtig ontbijt in combinatie met een stuk fruit en een zuivelproduct. In de praktijk worden ze echter vaak onderweg naar school of het werk genomen en worden ze dus niet gecombineerd met melk, yoghurt of fruit.

De ontbijtrepen profileren zich met een aangepaste samenstelling: ze bevatten volle granen en vezels en zijn verrijkt met vitaminen en mineralen. Maar het blijven koeken en hun samenstelling schiet toch beduidend tekort vergeleken met een volwaardig ontbijt. Ze scoren beter als tussendoortje.

Een ander minpunt van veel snelle ontbijtproducten is ook de zoete smaak. Veel kinderen zijn hier dol op maar dat wordt beter getemperd om een verdere verzoeting van de algemene smaak tegen te gaan. Voor kinderen is een koek tenslotte gewoon een koek. Als er in huis geen ontbijtrepen meer zijn, zal een andere koek in hun ogen ook wel voldoen.

In tegenstelling tot een belegde boterham worden ontbijtrepen meestal niet aan tafel genomen, maar onderweg naar school of het werk. Voor kinderen is samen eten met hun ouders van belang voor de ontwikkeling van een gezond voedingspatroon. Wie steeds vaker onderweg hapt, riskeert te vervallen in een graaspatroon ten koste van een regelmatig voedingspatroon.

"Ik heb geen honger 's morgens"

Je wil wel ontbijten maar krijgt een hap door je keel? Dan kunnen de volgende tips misschien wel helpen.

  • Drink meteen na het opstaan een glas water. Dat stimuleert de eetlust.
  • Begin met de dagelijkse badkameractiviteiten of doe wat lichaamsoefeningen?
  • Eet ’s avonds niet al te uitgebreid. Zo heb je meer kans om ’s morgens gezonde trek te hebben.
  • Zet de wekker een half uur vroeger. Zo gun je ook je eetlust de tijd om rustig wakker te worden.
  • Slaag je er niet in om te ontbijten, tracht dan een gezond 10-uurtje te voorzien (bv. fruit, een melkproduct, enkele volkoren crackers, een sneetje mueslibrood).

"Ik heb geen tijd 's morgens"

Je neemt snel een kop koffie en koopt onderweg een koffiekoek of croissant. Dat kan wel eens. Maar maak er geen gewoonte van. De volgende tips kunnen misschien helpen.

  • Maak de avond voordien een ontbijtpakket klaar en bewaar het in de koelkast.
  • Dek de ontbijttafel alvast ’s avonds.
  • Neem een stuk fruit mee voor onderweg.

Lees meer

Gezond ontbijt

Je dag starten met een gezond ontbijt is van belang om optimaal te presteren. Maar wat is een gezond ontbijt?

Goed gemutst de ochtend door - Tips en tricks voor een gezond ontbijt
Gratis Materiaal

Goed gemutst de ochtend door - Tips en tricks voor een gezond ontbijt

De folder plaatst de belangrijkste ontbijttips op een rij en bevat lekkere, makkelijke en gezonde recepten.

Gezonde ontbijt recepten

Een gezonde start van de dag met een gezond én lekker ontbijt. Inspiratie voor gezond ontbijt recepten vind je hier!

OP DEZE PAGINA