leestijd

Fouten bij het ontbijt

Geen zin of tijd om te ontbijten? Zweer je steevast bij je dagelijkse koffiekoek en gesuikerd beleg? Dit zijn de meest gemaakte ontbijtfouten.

Fouten bij het ontbijt

Te veel of te suiker -of vetrijk beleg

Gezond beleg is een kwestie van variatie en matigheid. Varieer met hartige en zoete toespijs, idealiter de helft hartig en de helft zoet. Enkel beleg voor een dubbele boterham volstaat.
Geef de voorkeur aan vers fruit als zoet beleg. Zoet en vetarm beleg zoals confituur, stroop en peperkoek is te verkiezen boven zoet beleg zoals chocopasta, chocolade en speculaas dat ook rijk is aan vetten.

Geef de voorkeur aan magere kaassoorten, een eitje of een sneetje vers vlees of vis. Magere vlees- en viswaren kunnen ter afwisseling en zijn te verkiezen boven vette vleeswaren.
 

Koffiekoeken en ontbijtgranen

Koffiekoeken zoals croissants, chocoladebroodjes, wafels of rozijnenkoeken behoren tot de rode zone van de voedingsdriehoek en dragen niet bij tot een gezond ontbijt. Ze bevatten behoorlijk wat calorieën, vet en suiker en moeten dus als extra’s beschouwd worden, niet als basisvoedingsmiddelen. Eet deze verwennerijen niet te vaak en niet te veel.
Het assortiment ontbijtgranen is groot en erg populair, vooral bij kinderen. Geef de voorkeur aan havermout, ongesuikerde muesli of ontbijtgranen zonder toegevoegde suiker, liefst met minstens 50% volkoren granen. Raadpleeg het etiket want vele bevatten veel toegevoegde suiker en zijn tegenstelling tot volkoren brood niet altijd een bron van voedingsvezels.
 

Ontbijtrepen, onvolwaardig als ontbijt

Wie het druk heeft, wordt sneller verleid door snelle ontbijtproducten zoals ontbijtrepen. Ze worden aangeprezen als onderdeel van een evenwichtig ontbijt in combinatie met een stuk fruit en een zuivelproduct. In de praktijk worden ze echter vaak onderweg naar school of het werk genomen en worden ze dus niet gecombineerd met melk, yoghurt of fruit.
De ontbijtrepen profileren zich met een aangepaste samenstelling: ze bevatten volle granen en vezels en zijn verrijkt met vitaminen en mineralen. Maar het blijven koeken en schieten door hun samenstelling toch beduidend tekort als een volwaardig ontbijt. Zij kunnen wel beter scoren als tussendoortje. Een ander minpunt van veel snelle ontbijtproducten is ook de zoete smaak. Veel kinderen zijn hier dol op maar dat kan beter worden getemperd om een verdere verzoeting van de algemene smaak tegen te gaan. Zeker voor kinderen blijft een koek tenslotte een koek. Als er in huis geen ontbijtrepen meer zijn, zal een andere koek in hun ogen ook wel voldoen.

In tegenstelling tot een belegde boterham worden ontbijtrepen meestal niet aan tafel genomen, maar onderweg naar school of het werk. Voor kinderen is samen eten met hun ouders van belang voor de ontwikkeling van een gezond voedingspatroon. Wie steeds vaker onderweg hapt, riskeert te vervallen in een graaspatroon ten koste van een regelmatig voedingspatroon.
 

Geen zin of tijd om te ontbijten

Te laat opstaan, geen zin om te eten, te weinig tijd, te druk,… De excuses om niet te ontbijten zijn talrijk. Toch is het geen goed idee om het ontbijt over te slaan.

De volgende tips kunnen helpen om wel tijd/zin te maken voor het ontbijt:

  • Drink meteen na het opstaan een glas water. Dat stimuleert de eetlust;
  • Begin met de dagelijkse badkameractiviteiten of doe wat lichaamsoefeningen;
  • Eet ’s avonds niet al te uitgebreid. Zo heb je meer kans om ’s morgens gezonde trek te hebben;
  • Zet de wekker een half uur vroeger. Zo gun je ook je eetlust de tijd om rustig wakker te worden;
  • Slaag je er niet in om te ontbijten, tracht dan een gezond 10-uurtje te voorzien (bv. fruit, een melkproduct, enkele volkoren crackers, een sneetje mueslibrood).

Meer weten over het ontbijt?

Gezond ontbijt

Je dag starten met een gezond ontbijt is van belang om optimaal te presteren. Maar wat is een gezond ontbijt?

BROCHURE: Goed gemutst de ochtend door
Gratis Materiaal

Goed gemutst de ochtend door - Tips en tricks voor een gezond ontbijt

De folder plaatst de belangrijkste ontbijttips op een rij en bevat lekkere, makkelijke en gezonde recepten.

Gezonde ontbijt recepten

Een gezonde start van de dag met een gezond én lekker ontbijt. Inspiratie voor gezond ontbijt recepten vind je hier!

OP DEZE PAGINA