Nutrinews

Het voedingsmagazine Nutrinews verschijnt 4 maal per jaar en richt zich voornamelijk tot artsen en andere gezondheidswerkers, voedingsdeskundigen en diëtisten, docenten voeding en de pers. Dankzij de medewerking van specialisten ter zake kan NICE via haar tijdschrift een belangrijke bijdrage leveren tot de verspreiding van actuele, relevante en praktische voedingsinformatie.

Nutrinews Magazine

Goed om weten uit Nutrinews september 2016

  • Richtlijnen gezonde schoolmaaltijden
  • Nieuwe voedingsregels
  • Schaal- en schelpdieren
  • Overgewicht ouder en kind gaat vaak samen
  • Sportdiëtisten maken het verschil

Diepgeworsteld (bio)sociaal belang van vlees voor mens en maatschappij

Dit artikel wil helpen uitklaren waarom vlees weinigen onverschillig laat en vaak zo’n emotionele reacties oproept, die sterk cultuurafhankelijk zijn.

Meer groenten op mijn bord

Genoeg groenten eten verlaagt het risico op chronische aandoeningen. Wat houdt ons tegen om meer groenten te eten?

Expert aan het woord- Gezond eten als beloning

Kinderen en jongeren worden voortdurend blootgesteld aan voedselverleidingen waaraan het moeilijk weerstaan is. Sommigen kunnen hier beter mee omgaan dan anderen.

Kruiden voor dummies

Het gebruik van kruiden en specerijen is een eeuwenoud gebruik. Er worden medicinale effecten aan toegeschreven maar ze worden vooral gewaardeerd omwille van hun talrijke smaken, verfrissende kleuren en verfijnde geuren.

Belang van een goede verdeling van maaltijden en andere eetmomenten

Het lichaam streeft naar een evenwichtige balans van de bloedsuikerspiegel. Door de energie-inname over de dag te spreiden wordt het bloedglucosegehalte beter gecontroleerd.

Wetenschapscommunicatie: weet wat je leest, schrijft, zegt

Onnauwkeurige of ongenuanceerde berichtgevingen kunnen verwarring scheppen. Hoe breng ik een goed verhaal correct?

Nutrinews EXTRA: resultaten Reward-project

Over de rol van beloningen en beloningsgevoeligheid bij het eetgedrag van kinderen en jongeren.

Kiezen voor bio

Het aanbod aan biologische voedingsproducten wordt stelselmatig groter en is al lang niet meer beperkt tot groenten en fruit.

Ga voor een gezonde dosis calorieën

Kies voor de juiste hoeveelheid calorieën in de juiste vorm.

Gezonde voedingspatronen

Elke regio heeft zijn typisch voedingspatroon. De verschillen houden doorgaans verband met geografische en culturele elementen en zijn interessant voer voor antropologen.

Hoe maak je een recept gezonder

Veel recepten kan je gezonder maken door de ingrediënten, de hoeveelheden en de bereidingswijze aan te passen. Je vindt een overzicht van belangrijke aandachtspunten.

Nieuwe nederlandse voedingsrichtlijnen

Eind maart 2016 is de nieuwe Schijf van Vijf uitgebracht. We zoomen in op nieuwe en opvallende bevindingen.

Gastro-oesofageale reflux

Gastro-oesofageale reflux (GERD) komt steeds vaker voor. Wat is de wetenschappelijke evidentie hiervoor? Een overzicht van de literatuur ter zake.

Koolhydraten en suikers: Een actuele wetenschappelijke kijk

Koolhydraten zijn samen met vet belangrijke energiebronnen in onze voeding.

Cholesterol en eieren zijn onderwerp van debat

De laatste jaren vindt men veel minder sterke effecten van voedingscholesterol en van eieren op het bloedcholesterolgehalte en het risico op coronaire hartziekten.

Zwangerschap

Vanaf het prille begin van de zwangerschap heeft voeding een belangrijke invloed op de gezondheid van het kind en de moeder.

Voeding bij en na kanker

Voedingsadviezen ter preventie van kanker worden regelmatig en terecht onder de publieke aandacht gebracht. Een aangepaste voeding ondersteunt wel degelijk de behandeling tegen kanker.

Zuivel en gezondheid: wetenschap in evolutie

Zicht houden op de relatie tussen voeding en gezondheid is een boeiend maar minstens even uitdagend gegeven. De wetenschap staat niet stil.

Populaire vermageringsdiëten: Nutteloos of waardevol bij gewichtsverlies?

Populaire vermageringsdiëten lijken vaak synoniem voor veelbelovende methoden om snel gewicht te verliezen. Na grondige analyse blijkt dat het ene vermageringsdieet niet beter werkt dan het andere.

Gezond eten op school

Op school moet de voeding voor kinderen en jongeren evenwichtig en gevarieerd zijn. Dat is belangrijk voor nu en later.

Maaltijden

Gezond eten is gezond kiezen en regelmaat brengen in je voeding.

Rauwe melk drinken is af te raden. Waarom?

Rauwe melk is melk die rechtstreeks uit de uier van een koe, geit, schaap, paard of een ander dier komt en niet verhit is boven 40°C...

Focussen op een handvol superfoods kan een vals gevoel van veiligheid geven. Waarom?

Evenwichtig en gevarieerd eten biedt de beste garantie voor de juiste hoeveelheid essentiële voedingsstoffen voor een optimale gezondheid.

Invloed van vasten op de gezondheid

Welke invloed heeft vasten op ons lichaam en onze gezondheid? En waar moeten gezondheidswerkers op letten?

Sociale media gewikt en gewogen

Wat zijn de voor- en de nadelen van sociale media als kanaal voor een effectieve en efficiënte verspreiding van voedingsinformatie?

Vitamine B12 - Onmisbaar voor jong en oud

Vitamine B12 is een wateroplosbaar vitamine en essentieel voor de mens. Het is ook een bijzonder vitamine want het komt in verschillende vormen voor.

Ijzer in de voeding

Voldoende ijzer in de voeding is essentieel voor een goede gezondheid. Een ijzertekort komt nochtans veel voor.