leestijd

Voedingspatroon van lagere schoolkinderen in kaart

De resultaten van de Voedselconsumptiepeiling 2014 geven aan dat er knelpunten zitten in de voeding van Belgische kinderen.

Voedingspatroon van lagere schoolkinderen in kaart

Ze drinken te weinig water

Kinderen drinken gemiddeld 613 ml niet-gesuikerde dranken waarvan 589 ml water. Hiermee halen ze de aanbeveling van 0,5 liter tot 1 liter per dag niet.
 

Te weinig groenten en fruit op het menu

De kinderen eten gemiddeld slecht 96 gram groenten tegenover 250-300 gram als aanbevolen hoeveelheid en slechts 120 gram fruit tegenover 250 gram als aanbevolen hoeveelheid. Daarnaast drinken ze gemiddeld 90 ml fruitsap.
 

Een groot deel van de kinderen kiezen voor wit brood

44 % van de kinderen kiest dagelijks de witte broodvariant. Kinderen consumeren gemiddeld 120 gram aardappelen en graanproducten en 121 gram brood, beschuit en ontbijtgranen.
 

De helft drink dagelijks melk maar nog te weinig

Ondanks dat meer dan de helft van de kinderen dagelijks melk drinkt, nemen ze gemiddeld slechts 232 gram melk en melkproducten in, in plaats van de aanbevolen 450 ml. Gemiddeld eten kinderen ongeveer 19 g kaas per dag en voldoen hiermee aan de aanbevelingen van ongeveer 10 à 20 g.
 

Sommigen eten te weinig vlees, vis, eieren en vervangproducten, anderen te veel

De gemiddelde inname van 112 gram vlees, vis, ei en plantaardige vervangproducten ligt boven de aanbevolen 75-100 gram per dag. Toch haalt 43 % van de kinderen de aanbevolen hoeveelheid van 75 à 100 g niet.
 

Kinderen eten te veel producten uit de rode zone

Kinderen consumeren met 359 gram of 632 kcal per dag te veel uit de restgroep. Kinderen drinken 145 ml gesuikerde dranken per dag. Bijna de helft van de 6-9 jarigen (45 %) eten dagelijks koekjes en cake en gemiddeld komt dit overeen met ongeveer 58 g per dag. Lagere schoolkinderen blijken ook de grootste zoetwareners te zijn met een consumptie van ongeveer 40 g per dag.

Voedingstoestand is voor verbetering vatbaar

Het voedingspatroon van de Belgische lagere schoolkinderen is dus voor verbetering vatbaar. Ouders (en ook de school) spelen hierbij een cruciale rol. Goede voedingsgewoonten bijbrengen maakt deel uit van de opvoeding. Naast voldoende kennis over gezonde voeding hebben ouders vaak ook nood aan meer informatie over de belangrijkste basisprincipes en vuistregels voor een goede voedingsopvoeding.

Referenties
  1. Lebacq T. Vlees, vis, eieren en vervangproducten. In: Bel S, Tafforeau J (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Rapport 4. WIV-ISP, Brussel, 2016.
  2. Lebacq T. Water en niet-gesuikerde dranken. In: Bel S, Tafforeau J (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014- 2015. Rapport 4. WIV-ISP, Brussel, 2016.
  3. Ost C. Graanproducten en aardappelen. In: Bel S, Tafforeau J (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Rapport 4. WIV-ISP, Brussel, 2016.
  4. Ost C. Groenten. In: Bel S, Tafforeau J (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Rapport 4. WIV-ISP, Brussel, 2016.
  5. Ost C. Fruit. In: Bel S, Tafforeau J (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Rapport 4. WIV-ISP, Brussel, 2016.
  6. Lebacq T. Melk- en calciumverrijkte sojaproducten. In: Bel S, Tafforeau J (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Rapport 4. WIV-ISP, Brussel, 2016.
  7. Ost C. Restgroep. In: Bel S, Tafforeau J (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Rapport 4. WIV-ISP, Brussel, 2016.

Gerelateerde artikels

Een gezonde schooldag

Kinderen brengen het grootste deel van hun dag op school door. Ontdek de tips om de schooldag gezond door te brengen.

Aandachtspunten voeding en eetgedrag bij lagere schoolkinderen

Lagere schoolkinderen zijn meer vatbaar voor omgevingsstimuli. Lees meer over voeding en eetgedrag bij lagere schoolkinderen.

BROCHURE: Gezond eten om goed te groeien
Gratis Materiaal

Gezond eten om goed te groeien - Tips en tricks voor kids van 6 tot 12

Wat is een gezonde voeding voor kinderen? De folder plaatst de belangrijkste tips op een rij en bevat lekkere, makkelijke en kindvriendelijke recepten.

OP DEZE PAGINA