leestijd

Vis, vlees en eieren tijdens de zwangerschap

Is vis eten veilig voor zwangere vrouwen?

Door milieuverontreiniging kunnen er ongewenste stoffen zoals zware metalen (kwik), dioxines, PCB’s en pesticiden voorkomen in vis. Vette vis kan bovendien meer contaminanten bevatten dan magere vis omdat ze in het vet worden opgeslagen. Omdat zwangere vrouwen gevoeliger zijn voor de nadelige effecten van onder andere kwik wordt er aangeraden om een aantal veiligheidsmaatregelen in acht te nemen.

Let op met vis uit verontreinigd water zoals vis uit grote rivieren (bv. zelfgevangen paling) en roofvissen zoals haaien, zwaardvissen en marlijn. Zij bevatten doorgaans meer kwik dan andere vissoorten. Ook tonijn kan te veel kwik bevatten. Beperk de consumptie van verse tonijn tot maximaal 1 x per week en van tonijn uit blik tot maximaal 2 mediumblikken per week. Tonijn uit blik vormt minder een probleem omdat er hiervoor kleine, jonge vissen worden gebruikt. Het nadeel van tonijn uit blik is dat hij doorgaans meer zout bevat.

Dankzij de toepassing van strikte controlemechanismen door de overheid is vis die je in de winkel koopt veilig. De gemeten waarden liggen onder de veiligheidsnormen. Een keer per week vis eten, ook vette vis, houdt geen gevaar in voor de volksgezondheid. Onderzoek bevestigt dat de gezondheidsvoordelen van de aanbevolen visconsumptie zwaarder doorwegen dan mogelijke gezondheidsrisico’s door de aanwezigheid van ongewenste stoffen.
 

Waarom is (voorverpakte) gerookte vis af te raden?

Rauwe vis kan besmet zijn met de Listeriabacterie. Zwangere vrouwen eten beter ook geen gerookte voorverpakte vis zoals gerookte zalm, makreel, forel of paling. Door de vacuümverpakking is de vis lang houdbaar. Maar tijdens de voorziene houdbaarheidsperiode kunnen bacteriën zich toch verder vermenigvuldigen. Ingevroren gerookte vis is wel veilig. Die vis moet dan na het ontdooien wel direct geconsumeerd of bereid worden. Verse gebakken, gegrilde of gepocheerde (ook gerookte) vis is geen probleem. Bij verhitting wordt de Listeriabacterie gedood.
 

Mag ik schaal- en schelpdieren eten?

Ook bij rauwe schaal- en schelpdieren zoals oesters is er een risico op een besmetting met de Listeria- of Salmonellabacterie. Gekookte schaal- en schelpdieren (bv. gekookte garnalen en mosselen) vormen geen gevaar.
 

Mag ik sushi eten?

Sushi is een combinatie van Japanse rijst met een variatie van vis, ei en groenten. Er bestaan sushi combinaties met rauwe vis. Omwille van een mogelijke besmetting met de Listeria- of Salmonella-bacterie is het af te raden deze vormen van sushi te eten. Er zijn echter ook sushi combinaties die geen rauwe vis bevatten zoals de vegetarische sushi met avocado, sushi met surimi, sushi met gekookte garnalen of sushi met Japanse omelet.

Referenties
  1. S. Quintelier. Gezond eten van bij de conceptie tot de eerste verjaardag – Aandachtspunten voor moeder en kind. Nutrinews maart 2009 – ook te raadplegen via www.nice-info.be
  2. www.kindengezin.be > Zwangerschap en geboorte
  3. Position of the American Dietetic Association. Nutrition and lifestyle for a healthy pregnancy outcome. J Am Diet Assoc 2008; 108: 553-561
  4. Position of the American Dietetic Association and American Society for Nutrition. Obesity, reproduction and pregnancy outcomes. J Am Diet Assoc 2009; 109: 918-927
  5. Hoge Gezondheidsraad. Voedingsaanbevelingen voor België: herziening 2015-2016 Partim I: vitaminen en sporenelementen. FOD, Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
  6. National Institute for Health and Care Excellence. Antenatal care. 2014. NICE clinical guideline 62
  7. M. Galle. Gezond eten als je zwanger bent. Nutrinews maart 2017. Ook online te raadplegen via www.nice-info.be
  8. Hoge Gezondheidsraad. Voedingsaanbevelingen voor België - 2016. Brussel: HGR; 2016. Advies nr. 9285
  9. EFSA – geraadpleegd april 2017 via http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/130110
  10. UZ Leuven – geraadpleegd april 2017 via https://www.uzleuven.be/voeding-tijdens-zwangerschap
  11. Voedingscentrum > Mijn kind en ik > Zwanger – geraadpleegd april 2017 via http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger.aspx
  12. Vlaamse Overheid: Agentschap zorg en gezondheid – Gezond zwanger worden – geraadpleegd april 2017 via www.gezondzwangerworden.be

OP DEZE PAGINA