leestijd

Aanbevelingen rond vis

Een keer per week vis op het menu is een gezonde gewoonte. Waarmee hou je rekening als je vis kiest?

In het kader van een gezonde voeding en rekening houdend met milieuaspecten wordt aangeraden om een keer per week vis te eten, ook vette vis. Een portie van 100 g bereide vis komt overeen met ongeveer 120 tot 130 g rauw gewogen vis.

Aanbevelingen vis

Eten we voldoende vis?

Volgens de Belgische voedselconsumptiepeiling (2014) eten veel Belgen nog te weinig vis. Slechts 42 % van de bevolking eet één keer per week vis, 7,2 % eet nooit vis. Velen krijgen zo ook te weinig omega 3-visvetzuren binnen. Dat geldt vooral voor adolescenten (10-17 jaar) en jong volwassenen (18-39 jaar).
Jonge vrouwen vragen bijzondere aandacht gezien het belang van voldoende EPA en DHA tijdens de zwangerschap en de lactatie voor een optimale groei en ontwikkeling van onder meer de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby.

Geef de voorkeur aan duurzame vis

Varieer, kies vis van het seizoen (zie de viskalender) en soorten die niet bedreigd zijn. Dat is beter voor het milieu en voor je portemonnee en zoals groenten en fruit is ook vis op zijn best in het juiste seizoen. De viskalender houdt rekening met de aanvoer in onze havens en met opgelegde vangstbeperkingen om een duurzame en toekomstgerichte visserij te verzekeren. Duurzaam en verantwoord gevangen of gekweekte vissoorten kan je ook herkennen aan respectievelijk het MSC-keurmerk en het ASC-label.

Hoe herken je verse vis?

  • Een frisse, zilte geur. Vis met een ammoniakgeur is niet meer geschikt voor consumptie.
  • De ogen zijn bol, de pupillen zwart en glanzend.
  • Een glanzende huid zonder verkleuringen. De schubben zitten goed vast.
  • De kiewen zijn glanzend en meestal helderrood van kleur, nooit grijsachtig van tint.
  • Het visvlees is vast en elastisch.
  • Visfilets zijn naargelang de soort egaal wit of rooskleurig.

Koop verse vis altijd op het laatst van je inkoopronde. Laat verse vis pas schoonmaken of versnijden op het moment van aankoop. Voorzie een koeltas of koelbox voor het vervoer.

Referenties
  1. Vlaams Instituut Gezond Leven. Voedingsdriehoek - https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsdriehoek/vis (geraadpleegd 25 januari 2018)
  2. Lebacq T. Vlees, vis, eieren en vervangproducten. In: Bel S, Tafforeau J (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Rapport 4. WIV-ISP, Brussel, 2016

Gerelateerde artikels

Vis en gezondheid

Vis heeft belangrijke gezondheidstroeven, in het bijzonder ook vette vis. Wat is bewezen en wat vergt bijkomend onderzoek?

Vis bereiden en bewaren

Vis biedt veel variatie in soorten en bereidingsmogelijkheden. Bekijk ook onze kindvriendelijke vistips.

OP DEZE PAGINA