Voedingswaarde van een ei

Eieren bieden een interessante combinatie van essentiële voedingsstoffen. Lees meer over de voedingswaarde van ei.

Voedingswaarde van een ei

Eieren leveren een belangrijke nutritionele bijdrage aan de voeding voor een lage kostprijs. Een ei past prima in een gezonde voeding ter afwisseling van een portie vlees, vis of plantaardig vervangproduct. Eieren bieden een interessante combinatie van essentiële voedingsstoffen. Een ei brengt niet minder dan 10 essentiële voedingsstoffen aan voor amper 90 calorieën:

  • Eieren zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten. Zij bevatten alle essentiële aminozuren in een goede verhouding. In vergelijking met andere hoogwaardige eiwitbronnen behoren eieren tot de goedkoopste bronnen van eiwitten.
  • Eieren zijn een goede bron van de mineralen ijzer, zink, selenium en vitamine A en zijn rijk aan fosfor en de vitaminen D, B2 en B12. Een ei is een van de weinige voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan vitamine D, een nutriënt waarvan de inname in veel westerse landen te laag is.
  • Een ei bevat ongeveer 7 g vet waarvan ongeveer 2/3 van het onverzadigde type zijn. Het wit van ei is vrij van cholesterol, een eidooier bevat gemiddeld 200 mg cholesterol.
  • Luteïne en zeaxanthine in de eidooier zijn vetoplosbare bioactieve stoffen die behoren tot de carotenoïden. Zij hebben antioxidatieve eigenschappen. De vetten in de eidooier bevorderen de biobeschikbaarheid van deze vetoplosbare carotenoïden.

Surf hier naar de tabel met de nutritionele samenstelling van een kippenei en de procentuele bijdrage ervan aan de dagelijkse aanbevolen inname (ADI).

Referenties
  1. Verordening (EG) Nr. 1924/2006 - Rijk aan vitaminen en mineralen: een portie levert 30 % van de in de bijlage van de Richtlijn 2008/100/EG aangegeven aanbevolen dosis – Rijk aan eiwitten: minimaal 20 % van de energetische waarde van het levensmiddel wordt geleverd door eiwitten – Rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten: ten minste 45 % van de in het product aanwezige vetzuren is afkomstig van enkelvoudig onverzadigde vetten, op voorwaarde dat enkelvoudig onverzadigde vetten meer dan 20 % van de energie van het product leveren.
  2. Richtlijn 2008/100/EG van 28 oktober 2008 - Bron van vitaminen en mineralen: een portie levert 15 % van de in de bijlage aangegeven aanbevolen dosis.
  3. Belgische voedingsmiddelentabel. www.internubel.be (geraadpleegd op 25 augustus 2011)
  4. Ribaya-Mercado JD, Blumberg JB. Lutein and zeaxanthin and their potential roles in disease prevention. J Am Coll Nutr 2004; 23:567S–587S.
  5. Drewnowski A. The cost of US foods as related to their nutritive value. Am J Clin Nutr 2010; 92 (5):1181-1188.
  6. GfK-panelservices Benelux.

Gerelateerde artikels

Zijn eieren gezond of niet?

Het ei heeft een vaste waarde in onze keuken en past prima in een gezonde voeding.

Hoeveel eieren mag je eten?

Een eitje past in een gezonde voeding. Maar hoeveel eieren mag je eten? Praktische dagelijkse aanbevelingen vind je hier.

Eieren bewaren en kopen

Door eieren correct te bewaren, voorkom je besmetting van ongewenste bacteriën, zoals Salmonella.

Eieren koken

Op zoek naar het perfecte eitje? Met deze tips wordt eieren koken kinderspel.