leestijd

Zijn eieren gezond of niet?

Het ei heeft een vaste waarde in onze keuken en past prima in een gezonde voeding.

Eieren gezonde voeding

Eieren, cholesterol en hart- en vaatziekten

De laatste jaren vindt men veel minder sterke effecten van voedingscholesterol op het bloedcholesterolgehalte en het risico op coronaire hartziekten. De potentiële negatieve effecten van voedingscholesterol blijken relatief klein in vergelijking met die van verzadigde vetzuren en transvetzuren. De consumptie van 1 ei(dooier) per dag blijkt ook niet geassocieerd met een verhoogd risico op coronaire hartziekten en beroerte bij gezonde personen. Of dat ook geldt bij mensen met diabetes en mensen met een familiale hypercholesterolemie is nog onzeker en vraagt bijkomend onderzoek. Eieren voorzien in een belangrijke hoeveelheid vitaminen en mineralen voor relatief weinig calorieën. Behalve cholesterol bevatten ze ook voedingscomponenten die mogelijk het risico op hart- en vaatziekten helpen verlagen, bijvoorbeeld bepaalde antioxidanten (luteïne, zeaxanthine), bioactieve fosfolipden, onverzadigde vetzuren, foliumzuur en andere B-vitaminen. Aansluitend bij nieuwe wetenschappelijke inzichten en meer uitgaand van het totale voedingspatroon lijkt het niet nodig om voedingsmiddelen die cholesterol bevatten, zoals eidooiers, van het menu te schrappen. Maar overdrijf er ook niet mee. Varieer en doseer.

Het is het totale eet- en leefstijlpakket dat mede de gezondheid bepaalt en niet het weglaten of integreren van een enkel voedingsmiddel.

Lees meer over het effect van voedingscholesterol op cardiovasculaire aandoeningen.

 

De nieuwe voedingsdriehoek

Waar staan eieren in de voedingsdriehoek?

Eieren bieden een interessante combinatie van essentiële voedingsstoffen. Eieren behoren tot de lichtgroene zone van de voedingsdriehoek en passen prima in een gezonde voeding. Een eitje kan prima ter afwisseling van een stukje vlees of vis, bij de warme maaltijd of op de boterham.

Wondereieren?

De samenstelling van eieren kan variëren in functie van het voer dat de kippen krijgen, bv. met maïs, met zonnebloempitten, met 4 granen. Het effect van dergelijke voedingen op de voedingsstoffensamenstelling van eieren blijft echter beperkt. Maïseieren zijn hierdoor ook niet speciaal gezonder dan bijvoorbeeld 4-graneneieren. De belangrijkste verandering wordt bekomen door omega 3-rijke bestanddelen aan het traditionele kippenvoer toe te voegen (bv. via lijnzaad, zee-algen, visolie). Dit verandert niet het cholesterolgehalte en nauwelijks het vetgehalte van een ei, maar wel de vetzuursamenstelling. Naargelang de verrijking van het gebruikte kippenvoer kan een omega 3-rijk ei 6 tot 13 keer meer van het hartvriendelijke omega 3-vetzuur DHA (docosahexaeenzuur) bevatten en een vijfde tot een derde van de minimaal aanbevolen hoeveelheid omega 3-vetzuren aanbrengen. Dit is handig maar volstaat nog niet. Aanvulling met andere bronnen van omega 3-vetzuren zoals vette vis, walnoten, groene groenten en oliën rijk aan alfa-linoleenzuur of andere producten verrijkt met omega 3-vetzuren blijft nodig.

Referenties
  1. Ruxton C.H.S, Derbyshire E., Gibson S. The nutritional properties and health benefits of eggs. Nutrition & Food Science 2010; 40 (3): 263-279
  2. U.S. Department of Agriculture and U.S. Department of Health and Human Services. Dietary Guidelines for Americans, 2010. 7th Edition, Washington, DC: U.S. Government Printing Office, December 2010 – www.dietaryguidelines.gov
  3. Djoussé L et al. Egg consumption and risk of type 2 diabetes in men and women. Diabetes Care 2009 ; 32 (2): 295-300
  4. The Heart and Stroke Foundation Canada -  ttp://www.heartandstroke.com/site/apps/nlnet/ content2.aspx?c=ikIQLcMWJtE&b=4869055&ct=751142
  5. USDA Nutrition Evidence Library. Department. What is the effect of dietary cholesterol intake on risk of cardiovascular disease, including effects on intermediate markers such as serum lipid and lipoprotein levels and inflammation? (DGAC 2010) - http://www.nel.gov/conclusion.cfm?conclusion_ statement_id=250193&highlight=cholesterol%20
  6. Shin JY, Xun P, Nakamura Y, He K. Egg consumption in relation to risk of cardiovascular disease and diabetes: a systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr 2013; 98 (1): 146-159
  7. Lecerf JM, de Lorgeril M. Dietary cholesterol: from physiology to cardiovascular risk. Br J Nutr. 2011; 106 (1): 6-14
  8. Rong Y et al. Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. BMJ 2013; 346: e8539
  9. Belgische voedingsmiddelentabel. www.internubel.be (geraadpleegd op 25 augustus 2011).
  10. www.voedingscentrum.be > encyclopedie > eieren (geraadpleegd op 1 september 2011).
  11. Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015
  12. Gezondheidsraad. Eieren - Achtergronddocument bij Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. A15/09.
  13. Belgische voedingsmiddelentabel. www.internubel.be (geraadpleegd op 25 augustus 2011).
  14. www.voedingscentrum.be > encyclopedie > eieren (geraadpleegd op 1 september 2011).

Gerelateerde artikels

Hoeveel eieren mag je eten?

Een eitje past in een gezonde voeding. Maar hoeveel eieren mag je eten? Praktische dagelijkse aanbevelingen vind je hier.

Voedingswaarde van een ei

Eieren bieden een interessante combinatie van essentiële voedingsstoffen. Lees meer over de voedingswaarde van ei.

Eieren bewaren en kopen

Door eieren correct te bewaren, voorkom je besmetting van ongewenste bacteriën, zoals Salmonella.

Eieren koken

Op zoek naar het perfecte eitje? Met deze tips wordt eieren koken kinderspel.

OP DEZE PAGINA