leestijd

Gezond koken in 3 stappen

Zoals lezen en schrijven is ook koken een basisvaardigheid die men best van jongs af aan meekrijgt. De motivatie om het te leren mag geen kwestie zijn van er al dan niet talent voor hebben of het al dan niet graag doen. Schrijven heb je ook niet geleerd met de bedoeling om een uitmuntende schrijver te worden. Je hebt het als kind geleerd omdat het een belangrijke troef is in het leven die je zelfredzaamheid en welzijn verhoogt. Gezonde kookvaardigheden kunnen eveneens bijdragen tot een beter welzijn. 

Gezond koken in 3 stappen

Kies de juiste ingrediënten en hoeveelheden

Gezond koken betekent kiezen voor de juiste ingrediënten. Plantaardige onbewerkte voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, aardappelen, volle graanproducten, peulvruchten, noten, zaden en plantaardige oliën vormen de basis van de maaltijd. De maaltijd kan verder aangevuld worden met melk en melkproducten, vlees, vis of een eitje. Dat zijn de basisprincipes van de voedingsdriehoek. Daarnaast betekent gezond koken ook kiezen voor de juiste hoeveelheden. Gezonde porties kiezen draagt niet alleen bij tot een gezond gewicht en goede gezondheid maar ook tot minder voedselverspilling.

Kies een gezonde bereidingswijze

Grillen, koken, braden, pocheren, stomen … Het zijn maar enkele voorbeelden van hoe we voedingsmiddelen kunnen bereiden. De bereidingswijze heeft niet alleen invloed op het uitzicht en de smaak van het gerecht, maar ook op de voedingswaarde en dus op de gezondheid. Elke bereidingswijze heeft zo zijn voordelen op voorwaarde dat ze met de nodige aandacht en zorg wordt toegepast. Een gevarieerde voedingskeuze is belangrijk, maar ook variatie in de manier van bereiden kan bijdragen tot een lekkere en gezonde voeding.

Geef een extra gezonde twist

Voldoet je favoriete recept niet helemaal aan de principes van gezonde voeding? Geen probleem, met enkele eenvoudige ingrepen maak je er een gezondere maar even lekkere versie van. Veel recepten kan je gezonder maken door de ingrediënten, de hoeveelheden en de bereidingswijze aan te passen. Enkele voorbeeldjes:

  • Vervang witte pasta door volkoren pasta;
  • Een recept zonder groenten? Voeg er gewoon zelf een portie groenten aan toe of serveer een portie groenten apart bij het gerecht;
  • Vervang vette kazen zoals roomkaas of mascarpone door lichtere kazen zoals ricotta of cottage cheese;
  • De hoeveelheid suiker kan je in een recept vaak verlagen met een derde of zelfs de helft.

Meer weten over gezond koken?

Gezond koken & kopen

Met een gezond boodschappenlijstje haal je de juiste ingrediënten in huis om gezond te koken. Ontdek nog meer tips voor gezond koken.

Banner_Kruiden voor dummies_2016-02
Nutrinews

Kruiden voor dummies

Het gebruik van kruiden en specerijen is een eeuwenoud gebruik. Er worden medicinale effecten aan toegeschreven maar ze worden vooral gewaardeerd omwille van hun talrijke smaken, verfrissende kleuren en verfijnde geuren.

Gezond koken - Tips en tricks voor in de keuken
Gratis Materiaal

Gezond koken - Tips en tricks voor in de keuken

De bereidingswijze heeft niet alleen invloed op het uitzicht en de smaak van een gerecht, maar ook op de voedingswaarde en dus op de gezondheid.

OP DEZE PAGINA