leestijd

Gezond koken in 3 stappen

Zoals lezen en schrijven is ook koken een basisvaardigheid die men best van jongs af aan meekrijgt. De motivatie om het te leren mag geen kwestie zijn van er al dan niet talent voor hebben of het al dan niet graag doen. Schrijven heb je ook niet geleerd met de bedoeling om een uitmuntende schrijver te worden. Je hebt het als kind geleerd omdat het een belangrijke troef is in het leven die je zelfredzaamheid en welzijn verhoogt. Gezonde kookvaardigheden kunnen eveneens bijdragen tot een beter welzijn. Met het onderstaand stappenplan wordt gezond koken kinderspel!

Gezond koken in 3 stappen

Stap 1: kies voor de juiste ingrediënten en hoeveelheden

Gezond koken betekent volop voor groenten, fruit, volle graanproducten, noten, zaden, mager vlees, vis, eieren, peulvruchten en magere of halfvolle zuivelproducten gaan. Kiezen voor de juiste portie draagt bij tot een gezond gewicht en voorkomt voedselverspilling.
 

Stap 2: kies een gezonde bereidingswijze

Grillen, koken, braden, pocheren, stomen … Het zijn maar enkele voorbeelden van hoe we voedingsmiddelen kunnen bereiden. De bereidingswijze heeft niet alleen invloed op het uitzicht en de smaak van het gerecht, maar ook op de voedingswaarde en dus op de gezondheid.

Elke bereidingswijze heeft zo zijn voordelen op voorwaarde dat ze met de nodige aandacht en zorg wordt toegepast. Een gevarieerde voedingskeuze is belangrijk, maar ook variatie in de manier van bereiden kan bijdragen tot een lekkere en gezonde voeding.

Lees meer over de verschillende bereidingswijzen
 

Stap 3: geef een extra gezonde twist

Voldoet je favoriete recept niet helemaal aan de principes van gezonde voeding? Geen probleem, met enkele eenvoudige ingrepen maak je er een gezondere maar even lekkere versie van. Veel recepten kan je gezonder maken door de ingrediënten, de hoeveelheden en de bereidingswijze aan te passen. Enkele voorbeeldjes:

  • Vervang witte pasta door volkoren pasta
  • Een recept zonder groenten? Voeg er gewoon zelf een portie groenten aan toe of serveer een portie groenten apart bij het gerecht.
  • Vervang vette kazen zoals roomkaas of mascarpone door lichtere kazen zoals ricotta of cottage cheese.
  • De hoeveelheid suiker kan je in een recept vaak verlagen met een derde of zelfs de helft!
  • … 

Hoe kan je gezond koken?

Gezond koken met de kids

Door kinderen bij het koken te betrekken, kun je ze heel wat bijleren. Kindvriendelijke recepten zijn recepten op kindermaat waardoor ze makkelijk in de keuken kunnen helpen.

BROCHURE: Gezond koken
Gratis Materiaal

Gezond koken - Tips en tricks voor in de keuken

De bereidingswijze heeft niet alleen invloed op het uitzicht en de smaak van een gerecht, maar ook op de voedingswaarde en dus op de gezondheid.

Gezonde bereidingswijze

De bereidingswijze heeft niet alleen invloed op het uitzicht en de smaak van het gerecht, maar ook op de voedingswaarde en dus op de gezondheid.

OP DEZE PAGINA