Bereidingswijzen

De manier waarop we voedingsmiddelen bereiden, heeft een invloed op de aanwezigheid van essentiële voedingsstoffen en de voedingswaarde van het voedingsmiddel. Verschillende factoren in de bereidingswijze bepalen de uiteindelijke voedingswaarde van de maaltijd: de soort voedingsstof (wateroplosbaar of niet, meer of minder hittebestendig), de hoeveelheid en gebruikte vetstof, de zuurtegraad en het watergehalte van het voedingsmiddel, de temperatuur tijdens de bereiding, de duur van de hittebehandeling en de hoeveelheid vocht waarin het voedingsmiddel wordt bereid. De bereidingswijze verbetert niet alleen de vertering, het uitzicht en de smaak van onze voeding maar biedt ook bescherming tegen schadelijke bacteriën die onder invloed van voldoende hoge temperaturen worden uitgeschakeld. Omgekeerd moeten we er tijdens het bereiden ook op toezien dat we de vorming van mogelijk schadelijke stoffen, zoals PAK’s (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) en oxidatieproducten, zoveel mogelijk vermijden.

Frituren

Het frituurproces geeft voedingsmiddelen een typische smaak, geur, textuur en kleur. Maar hoe gezond is frituren eigenlijk?

Bakken, braden en wokken

Bakken en wokken zijn korte en krachtige technieken, terwijl bij braden het product langer en op lagere temperatuur gaart.

Koken, pocheren en blancheren

Zowel bij koken, blancheren als pocheren wordt het voedsel gegaard met behulp van een hete vloeistof in plaats van met bereidingsvet.

Stomen

Bij stomen gaart het voedingsmiddel in de stoom van de kookvloeistof. In tegenstelling tot koken is er dus geen rechtstreeks contact met de kookvloeistof.

Gezond en veilig barbecueën

Als men zegt dat barbecueën ongezond kan zijn, dan heeft men het vooral over de PAK’s. Een juiste roostertechniek kan de vorming beperken.

Gezond en veilig koken met de microgolfoven

De microgolfoven is niet alleen handig om snel maaltijden op te warmen. Het is ook een gezonde en veilige kooktechniek.