leestijd

Gezond koken

We zijn steeds druk in de weer en traditionele en gestructureerde eetmomenten moeten plaats maken voor een snelle, liefst gezonde en lekkere hap. We hebben weinig tijd of niet altijd veel zin om (uitgebreid) te koken. Met het overaanbod aan kant-en-klare maaltijden en hippe restaurants, is de keuze ‘snel’ gemaakt. Het gemak wint soms van het voornemen om vers en gezond te koken.

Gezond koken

Koken, een (basis)vaardigheid

Zoals lezen en schrijven is ook koken een basisvaardigheid die men best van jongs af aan meekrijgt. De motivatie om het te leren mag geen kwestie zijn van er al dan niet talent voor hebben of het al dan niet graag doen. Schrijven heb je ook niet geleerd met de bedoeling om een uitmuntende schrijver te worden. Je hebt het als kind geleerd omdat het een belangrijke troef is in het leven die je zelfredzaamheid en welzijn verhoogt. Gezonde kookvaardigheden kunnen eveneens bijdragen tot een beter welzijn.

Gezond koken, hoe doe je dat?

Met het onderstaand stappenplan wordt gezond koken kinderspel!

Stap 1 : Kies voor de juiste ingrediënten en hoeveelheden

Ga volop voor groenten, fruit, volle graanproducten, noten, zaden, mager vlees, vis, eieren, peulvruchten en magere of halfvolle zuivelproducten. Kiezen voor de juiste portie draagt bij tot een gezond gewicht en voorkomt voedselverspilling.

Stap 2 : Kies een gezonde bereidingswijze

Grillen, koken, braden, pocheren, stomen … Het zijn maar enkele voorbeelden van hoe we voedingsmiddelen kunnen bereiden. De bereidingswijze heeft niet alleen invloed op het uitzicht en de smaak van het gerecht, maar ook op de voedingswaarde en dus op de gezondheid. Elke bereidingswijze heeft zo zijn voordelen op voorwaarde dat ze met de nodige aandacht en zorg wordt toegepast. Een gevarieerde voedingskeuze is belangrijk, maar ook variatie in de manier van bereiden kan bijdragen tot een lekkere en gezonde voeding. Lees meer over de verschillende bereidingswijzen.

Stap 3 : Geef een extra gezonde twist

Voldoet je favoriete recept niet helemaal aan de principes van gezonde voeding? Geen probleem, met enkele eenvoudige ingrepen maak je er een gezondere maar even lekkere versie van. Veel recepten kan je gezonder maken door de ingrediënten, de hoeveelheden en de bereidingswijze aan te passen.

Gerelateerde artikels

BROCHURE: Gezond koken
Gratis Materiaal

Gezond koken - Tips en tricks voor in de keuken

De bereidingswijze heeft niet alleen invloed op het uitzicht en de smaak van een gerecht, maar ook op de voedingswaarde en dus op de gezondheid.

INFOGRAFIEK - Gezonde culinaire basisregels
Gratis Materiaal

INFOGRAFIEK - Gezonde culinaire basisregels

Koken met een gezonde twist.

Banner_Wel of niet kunnen koken
Nutrinews

Wel of niet kunnen koken kan impact hebben op de algemene volksgezondheid. Waarom?

Meer koken is ook gelinkt aan een betere algemene gezondheid, een lagere Body Mass Index (BMI) en een betere overleving.

Gezonde boodschappen

De stap in een gezonde leefstijl maak je door juiste keuzes in de supermarkt. Gezonde boodschappen doen is een goede gewoonte.

OP DEZE PAGINA