leestijd

Een gezonde schooldag

Kinderen brengen het grootste deel van hun dag op school door. Ontdek de tips om de schooldag gezond door te brengen.

Een gezonde schooldag

De dag starten met een gezond ontbijt

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die niet ontbijten meer last hebben van concentratiestoornissen tijdens de lessen en minder goed presteren op school. Kinderen die niet ontbijten, eten doorgaans ook meer ongezonde tussendoortjes en hebben in het algemeen een lagere inname van bepaalde essentiële voedingsstoffen zoals ijzer en calcium. Twee mineralen waarvan bij kinderen regelmatig tekorten worden vastgesteld.
Heeft zoon- of dochterlief geen trek? Geef ze even de tijd om goed wakker te worden. Zijn ze gewassen en aangekleed, dan komt de honger vanzelf. En geef het goede voorbeeld. Als mama en papa ontbijten, duurt het niet lang voor junior ook zin krijgt.

Een gezonde brooddoos

Op school blijven eten vinden kinderen best wel fijn. Zeker als ze een leuke brooddoos vol lekkers meekrijgen.

  • Variatiemogelijkheden: volkoren brood, volkoren knäckebröd, een beetje smeervet en wat kaas, mager vlees, vis, peulvruchten- of groentespread of eens een eitje als toespijs, een rauwkostslaatje, vers fruit, melk, yoghurt, plattekaas, water of lichte thee of kruidenthee.
  • Was de brooddoos elke dag af. Want ook hygiëne is belangrijk voor een gezonde brooddoos.
  • Check ook eens onze kindvriendelijke recepten. Daar vind je lekkere receptjes en tips voor thuis en op school.

Gezonde tussendoortjes

Als de kinderen van school komen, hebben ze vaak honger en meestal ook behoefte aan wat extra aandacht. Samen een gezond tussendoortje nemen is dan een uitstekend idee. Hou het licht, zodat ze ook nog trek hebben in het avondeten. Zware, energierijke tussendoortjes bederven de eetlust. Kleine maagjes zijn snel gevuld.
Een goed tussendoortje brengt vitaminen, mineralen en andere essentiële voedingsstoffen aan. Voorbeelden van goede tussendoortjes voor kinderen zijn halfvolle (vol tot de leeftijd van 4 jaar) melk en melkproducten, vers fruit, rauwe groenten, een handvol ongezouten noten of een belegde volkoren boterham. Kinderen voelen doorgaans zelf goed aan of ze al dan niet een tussendoortje nodig hebben. Als kinderen geen zin hebben in een tussendoortje, verplicht ze dan niet om toch iets te eten. Tenzij er een medische reden voor is.

Gezonde traktaties

Wat is een verjaardag zonder traktaties? Een traktatie is een extraatje en geen maaltijd. Tips voor gezonde traktaties op school

  • Geef de voorkeur aan traktaties op basis van fruit, groenten of zuivelproducten, bijvoorbeeld een fruitsalade, een fruit- en groentespiesje of ijsjes op basis van fruit of yoghurt.
  • Ga voor kleine maar fijne porties.
  • Kies een traktatie die past bij de pauze of als vieruurtje. Je traktatie kan dan ter vervanging worden genomen en niet als surplus.
  • Bind je keukenschort voor en zoek een gezond recept voor eenvoudige koekjes, een taart of een andere lekkernij. Als je het zelf maakt, kan je de hoeveelheid vet en suiker gezonder doseren dan in kant-en-klare producten.
  • Een traktatie hoeft geen caloriebom te zijn om lekker te smaken. Kinderen voelen zich apetrots als ze hun klasgenootjes zien smullen van een eigengemaakte traktatie (al dan niet met jouw hulp). 
  • Kies ook in functie van het seizoen. Met een fruitijsje scoor je zeker in de zomer. De lente, daar horen aardbeien bij. Een pittig zuiveltoetje met kaneel kleurt de herfst en een warme kop soep verjaagt de koude in de winter. 
  • Gezonde traktaties hoeven ook niet saai te ogen. Een feestelijk jasje maakt ze extra aantrekkelijk. Enkele ideetjes: fruitsla in een kleurrijk bekertje, spiesjes met papieren kroontje op een doormidden gesneden meloen, groentestaafjes in een puntzakje, zelfgebakken fruitkoekjes in een trendy stoffen zakje.

Gerelateerde artikels

Voedingspatroon van lagere schoolkinderen in kaart

De voedselconsumptiepeiling bracht in 2014 het voedingspatroon van de Belgische lagere schoolkinderen in kaart. Ontdek de knelpunten in de voeding van Belgische lagere schoolkinderen.

Aandachtspunten voeding en eetgedrag bij lagere schoolkinderen

Lagere schoolkinderen zijn meer vatbaar voor omgevingsstimuli. Lees meer over voeding en eetgedrag bij lagere schoolkinderen.

Gezond eten om goed te groeien - Tips en tricks voor kids van 6 tot 12
Gratis Materiaal

Gezond eten om goed te groeien - Tips en tricks voor kids van 6 tot 12

Wat is een gezonde voeding voor kinderen? De folder plaatst de belangrijkste tips op een rij en bevat lekkere, makkelijke en kindvriendelijke recepten.

OP DEZE PAGINA