Welkom!

Blijf gezond eten, nu meer dan ooit

De strikte maatregelen die worden genomen in de strijd tegen het COVID-19-virus laten nog maar eens zien hoe kwetsbaar onze gezondheid is. Er bestaat jammer genoeg geen ‘superfood’ tegen COVID-19 maar een gezonde eet- en leefstijl dragen wel bij tot een betere weerstand en een goede gezondheid. Wij blijven daarom inzetten op correcte en heldere informatie en veel praktische tips voor jong en oud om gezond te eten, ook in deze bizarre tijden van corona.

Tips voor gezond eten in 'ons kot'

Gezonde keuzes maken

Nutrinews maart 2020

Preconceptieadvies
Nutrinews

Preconceptieadvies, vergeet de voeding niet

Gezond eten vóór de zwangerschap is minstens even belangrijk als tijdens de zwangerschap. Dat geldt voor alle mama’s maar ook voor alle papa’s in spe.

Gezonde voeding met Turkse en Marokkaanse roots
Nutrinews

Gezonde voeding met Turkse en Marokkaanse roots

Veel Vlamingen met Turkse of Marokkaanse roots houden vast aan hun traditionele eetcultuur. Gezond voedingsadvies moet hiermee rekening houden.

Lees meer
Goed om weten
Nutrinews

Goed om weten - Nutrinews maart 2020

  • Voedingsdriehoek, voedingspiramide, voedingstak
  • Gezonder met kruiden
  • Nieuw educatief materiaal: watkomteropjebord.be
  • BASO-consensus 2020 voor de behandeling van obesitas
Lees meer
Expert aan het woord Rian Van Schaik
Nutrinews

Expert aan het woord - Beter voedingsadvies voor kinderen met overgewicht

Voedingsadvies door een diëtist voor kinderen en jongeren met overgewicht wordt voortaan terugbetaald. Rian van Schaik van de VBVD geeft meer duiding.

Lees meer

Nieuwe praktische tools

INFOGRAFIEK - Yoghurtwijzer

Het aanbod aan yoghurt is divers. De yoghurtwijzer maakt je wegwijs in verschillende soorten yoghurt en vergelijkt hun voedingswaarde.

TOOL - Maak kennis met Turkse en Marokkaanse eetgewoonten

Veel Vlamingen met Turkse of Marokkaanse roots houden vast aan hun traditionele eetcultuur. Gezond voedingsadvies moet hiermee rekening houden.

RECEPTFICHE - Gevulde aubergines

De zoete wortelen, pompoen en peer combineren ideaal met de vrij neutrale smaak van aubergines.

Verse groenten en fruit eten blijft belangrijk

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon volgens de voedingsdriehoek is belangrijk om onze weerstand te onderhouden. Dat betekent ook elke dag 300 g groenten en 250 g fruit eten.

Eet jij voldoende groenten?

Belgen eten te weinig groenten. Hoe zit dat bij jou? Eet jij voldoende groenten?

TOOL - Lekker makkelijk meer fruit eten
Gratis Materiaal

TOOL - Lekker makkelijk meer fruit eten

Lekker makkelijk meer fruit eten. Voor elk ‘excuus’ is er een oplossing.

TOOL - Tips & tricks om genoeg groenten te eten
Gratis Materiaal

TOOL - Tips & tricks om genoeg groenten te eten

Meer groenten op mijn bord: een gezonde gewoonte. En hoe kan ik ze lekker, gevarieerd en gezond bereiden?

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit

De voordelen van seizoensgroenten en -fruit in een notendop:  meer variatie, lagere prijs, betere kwaliteit én beter voor het milieu.