Welkom!

Vitamine D, het corona-vitamine?

Wie corona hoort, hoort ook vaak vitamine D. Over hun link is nog veel discussie. Maar wat is vitamine D eigenlijk? Waar in de voeding vinden we vitamine D? Hoeveel vitamine D hebben we dagelijks nodig? En vooral, wat doet vitamine D voor ons lichaam? Een update.

Vitamine D, een wondermiddel?

Vitamine D

1 op 2 Belgen heeft overgewicht

Specialisten waarschuwen vandaag des te meer tegen overgewicht. Voor mensen met overgewicht die met Covid-19 besmet geraken, kan het extra lastig worden. Plots drastisch vermageren is niet nodig. 5% gewichtsverlies kan al een verschil maken.

Wat betekent gezond afvallen
Artikel

Wat betekent gezond afvallen?

Wie gezond wil afvallen, focust zich best op leefstijlverandering. Dit levert niet alleen gewichtsverlies op maar ook gezondheidswinst.

Met de juiste porties naar de juiste proporties

Een heldere communicatie over gezond eten vraagt een duidelijk referentiekader voor portiegroottes.

Lees meer
Populaire diëten
Nutrinews

Populaire vermageringsdiëten: Nutteloos of waardevol bij gewichtsverlies?

Populaire vermageringsdiëten lijken vaak synoniem voor veelbelovende methoden om snel gewicht te verliezen. Na grondige analyse blijkt dat het ene vermageringsdieet niet beter werkt dan het andere.

Lees meer

Je BMI berekenen en je middelomtrek meten

De BMI is wereldwijd de meest gebruikte indicator om overgewicht in kaart te brengen. Voor een globaler beeld van je gezondheidsrisico, bereken je best ook je middelomtrek. 

Bereken je BMI en middelomtrek

Vitaminen en mineralen in de kijker

Jodium: moeten we ons zorgen maken?
Nutrinews

Jodium: moeten we ons zorgen maken?

De gebruikelijke jodiuminname is suboptimaal. De nodige waakzaamheid is dus geboden, vooral ook bij zwangere vrouwen en jonge kinderen.

Brengt een voeding zonder zuivel voldoende calcium aan?

Melkproducten zijn onze belangrijkste bron van calcium. Hoeveel calcium brengen groenten en andere plantaardige voedingsmiddelen en water aan?

Banenr_vitamine B12
Nutrinews

Vitamine B12 - Onmisbaar voor jong en oud

Vitamine B12 is een wateroplosbaar vitamine en essentieel voor de mens. Het is ook een bijzonder vitamine want het komt in verschillende vormen voor.

Banner_Ijzer in de voeding_2013-03
Nutrinews

Ijzer in de voeding

Voldoende ijzer in de voeding is essentieel voor een goede gezondheid. Een ijzertekort komt nochtans veel voor.

Productinformatie

Hard fruit

Appelen en peren

Eet 250 gram fruit per dag is een prioritaire voedingsaanbeveling van de Belgische Hoge Gezondheidsraad om gezondheidswinst te boeken. Je laten leiden door het seizoen is een aanrader. Kiezen voor lokale producten biedt extra troeven. Met appelen en peren van bij ons zit je dus helemaal goed.

Knapperige weetjes
Varkensmignonette met frisse komkommersalade

Varkensvlees

Varkensvlees wordt vaak bestempeld als vet en calorierijk vlees. Dat is niet helemaal terecht. Een varkenshaasje en een varkensmignonnette zijn zeer mager en doorstaan perfect de vergelijking met een kipfilet, een kalfslapje en mager rundvlees (maar zo'n 2 g vet per 100 g). 

Lees meer

Recept in de kijker

De winterse combinatie van prei, pastinaak, knolselder en champignons is een echte ‘match made in heaven’. Vul de helft van je bord met deze knapperige wintergroenten - bijscheppen mag - en serveer met krokante aardappelpartjes uit de oven. Werk af met gebakken varkensreepjes. 

 

Smakelijk