Welkom!

Voedingsprioriteiten voor gezonde levensjaren

Gezond eten redt levens. Dat is intussen genoegzaam bekend en werd opnieuw bevestigd door recente resultaten van de grootschalige ‘Global Burden of Disease’-studie. Ter preventie van voedingsgerelateerde chronische aandoeningen schuiven zij de volgende voedingsprioriteiten naar voor: meer volle granen, groenten, fruit, noten en zaden eten en de inname van zout verminderen.

Lees meer

Wereldkaart

In de kijker

Voeding bij peuters

Peuters ontdekken hun eigen ik. De peuterpuberteit en leren door imitatie zijn belangrijke processen tijdens de peutertijd. Ontdek meer over de (op)voeding van peuters.

Voeding bij kleuters

Kleuters zijn 3 tot 6 jaar oud. Ze worden meer zelfstandig en ontwikkelen meer specifieke smaakvoorkeuren. Ontdek hier meer over de (op)voeding van kleuters.

Voeding bij lagere schoolkinderen

Zorgfiguren en de leeftijdsgenoten zijn belangrijke rolmodellen voor lagere schoolkinderen. Ontdek hier meer over (op)voeding van lagere schoolkinderen.

Voedingsadvies voor adolescenten

De adolescentie is een periode van onzekerheid over het eigen veranderende lichaam. Mede onder invloed van de media en de druk om erbij te horen, is de kans op eetstoornissen tijdens deze levensfase groter dan in andere perioden van het leven.

Ontdek onze praktische tips

Wat moet er op een etiket staan

Op voorverpakte producten kan je heel wat voedingsinformatie terugvinden. Wat betekent al deze info en wat moet er nu precies op het etiket staan? Dat ontdek je hier.

Lees meer

Gezonde picknick tips

Met deze gezonde picknicktips maak je het lekker, gezond en voorkom je onaangename verrassingen.

Lees meer

INFOGRAFIEK - Portiegroottes in beeld

Standaardporties voor een duidelijk referentiekader voor portiegroottes.

Lees meer

TOOL - Lekker makkelijk meer fruit eten

Lekker makkelijk meer fruit eten. Voor elk ‘excuus’ is er een oplossing.

Lees meer