Welkom!

Meer groenten op mijn bord

De aanbevolen hoeveelheid groenten is 300 gram per dag. Minstens 200 gram groenten bij de warme maaltijd en 50 tot 150 gram rauwkost bij de broodmaaltijd of als tussendoortje. Genoeg groenten eten verlaagt het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten, kanker, overgewicht, diabetes, osteoporose en constipatie. Toch eten we nog te weinig groenten. Maar wat houdt ons precies tegen? 

Meer weetjes over de groenteconsumptie lees je hier.

Raadpleeg de tool "Tips & tricks om genoeg groenten te eten"

Banner_Meer groenten op mijn bord_2016-03

In de kijker

Expert aan het woord An Vandeputte
Nutrinews

Expert aan het woord - Gezondheid boven gewicht

A. Vandeputte van het kenniscentrum Eetexpert.be waarschuwt dat te veel focussen op gewichtsverlies onbedoelde effecten kan hebben.

Syndroom RED-S
Nutrinews

Syndroom RED-S: relatief energietekort in de sport

RED-S is het gevolg van een lage energiebeschikbaarheid. Het kan ernstige fysiologische en psychologische gevolgen hebben.

Lees meer
Tool - Lekker makkelijk meer fruit eten
Gratis Materiaal

TOOL - Lekker makkelijk meer fruit eten

Lekker makkelijk meer fruit eten. Voor elk ‘excuus’ is er een oplossing.

Lees meer

Met de juiste porties naar de juiste proporties

Een heldere communicatie over gezond eten vraagt een duidelijk referentiekader voor portiegroottes.

Lees meer

Onze tips voor in de keuken

Aardappelsalade
Recept

Aardappelsalade

Een frisse aardappelsalade dat zowel in winter als zomer lekker te combineren valt. Het recept vind je hier.

Eieren bewaren en kopen

Door eieren correct te bewaren, voorkom je besmetting van ongewenste bacteriën, zoals Salmonella.

Aardappelen klaarmaken doe je zo!

Aardappelen kan je op ontelbare wijzen klaarmaken. Van gekookt tot gepoft of liever van puree tot krokant in de oven?

Vis bereiden en bewaren

Vis biedt veel variatie in soorten en bereidingsmogelijkheden. Bekijk ook onze kindvriendelijke vistips.